En dödsolycka i Norge med en återkallad Volvo XC40 har väckt frågor om vad som egentligen gjordes på verkstaden.
Just nu läser andra
Efter att en 63-årig man omkommit i en olycka med en Volvo XC40 i Norge har fordonet genomgått en noggrann undersökning av Simen Huse på företaget Simco. Hans slutsats: bilen visar tecken på modifieringar som går utöver Volvos egna uppgifter.
– Förändringarna vi ser på den här bilen är mer omfattande än vad Volvo beskriver i sina uttalanden, säger Huse enligt norska Motor.
Bland hans fynd fanns avklippta kablar, skarvningar, ledningar utanför sina kontakter och en jordledning som flyttats till en ny punkt vid mittkonsolen.
Bilen hade reparerats redan 2022 på en auktoriserad Volvoverkstad i Oslo, som en del av en större återkallelse som omfattade 5 388 norska XC40-bilar. Enligt Volvo genomfördes återkallelsen i förebyggande syfte och innebar bland annat en ny kabelkoppling till gaspedalsensorn för att hindra fuktinträngning, samt inspektion av pedalen och dess kontakt.
– Ingen korrosion eller andra fel hittades på bilen som kunde kopplas till olyckan, säger Volvos presskontakt Henrik Juel Teige till Motor.
Att jordledningen flyttades bekräftas av Volvo, som hänvisar till att det var enligt instruktionerna – men när Motor begärde att få se dokumentationen fick de avslag.
Volvo har meddelat att de lämnat över instruktionerna till både polisen och norska Statens vegvesen, men enligt Motor finns dessa inte med i olycksrapporten. Företaget uppger att de inte kan kommentera overifierade uttalanden från externa aktörer.
Läs också
Huse anser att full öppenhet är avgörande, särskilt eftersom återkallelsen rör problem med fukt i elektroniken och plötslig acceleration. Han betonar att det borde vara i allas intresse att saken belyses så tydligt som möjligt.