Ett brittiskt test med nya BMW 5-serien visar att elbilen kan ta upp till 25 år att betala av – och att bensinbilen är det mest ekonomiska valet för vanliga förare.
Just nu läser andra
Bensinbil billigast – trots allt
Många tänker att elbilar och laddhybrider är smartare val för både plånboken och klimatet. Men när brittiska Carwow testade tre versioner av nya BMW 5-serien visade resultatet något helt annat. Elbilen i5, laddhybriden 530e och bensinversionen 520i kördes på samma 10 mil långa rutt genom stad, landsväg och motorväg – och det var bensinbilen som överraskade mest, skriver bilsajten CarUp.
Testföraren Mat Watson var tydlig efteråt:
– Om jag skulle köpa bilen privat? Då hade jag valt den klassiska bensinmodellen, sa han.
Laddhybriden blev dyrast i praktiken
På pappret såg laddhybriden ut som det mest förnuftiga valet. Med låg förbrukning, eldrift upp till 64 kilometer och skattefördelar – särskilt för tjänstebilar – borde den vara vinnaren. Men när batteriet tog slut, vilket det ofta gör i vardagen, förvandlades laddhybriden till testets dyraste bil att köra.
– Laddar du inte ofta, blir kostnaden hög. Du kommer aldrig att tjäna in merkostnaden, säger Watson.
Elbilen i5 – dyr redan från start
Elbilen drog visserligen minst energi per mil – 15,9 kWh/100 km – men med ett inköpspris på 953 000 kronor och snabb värdeminskning räckte det inte. I Carwows beräkning skulle det ta nästan 25 år att köra ikapp priset jämfört med bensinversionen, förutsatt att man snabbladdar regelbundet – vilket är dyrt i Storbritannien där många saknar hemmaladdning.
Läs också
– Elbilar är inte alltid ett ekonomiskt val för privatpersoner, särskilt inte om man måste betala för varje laddning, konstaterar Watson.
Bensinbilen bäst på helheten
Bensinversionen 520i visade sig inte bara vara billigast att försäkra och tanka – den var också mest körglad. Med en förbrukning på i snitt 5,9 liter per 100 km höll den låg driftskostnad och hade samtidigt den bästa känslan bakom ratten, enligt testaren.
– Den var lättare, piggare och roligare att köra än både hybrid- och elversionen, säger Watson.
Laddrace som säger allt
Ett av testets tydligaste moment var det så kallade “laddracet”. Medan bensinbilen tankades fullt och hann tillbaka till startpunkten, fick elbilen vänta – och laddhybriden hann knappt samla på sig ens 1,6 kilometers körning på el.
– Det var det sämsta lopp jag någonsin förlorat, skämtade Watson.
Slutsatsen: Tänk efter före
Läs också
Carwows test visar att elbilens fördelar kan ätas upp av kostnader som ofta glöms bort. Dyr försäkring, hög inköpskostnad och snabb värdeminskning gör att privatköpare kan få svårt att räkna hem investeringen.
– Vill du ha enkelhet och lägsta ägandekostnad? Då är bensinmodellen fortfarande ett väldigt klokt val, avslutar Watson.
Fakta från testet (omräknat till svenska kronor):
Modell | BMW i5 (elbil) | BMW 530e (laddhybrid) | BMW 520i (bensin) |
Pris | 953 000 kr | 766 000 kr | 671 500 kr |
Räckvidd (WLTP) | 602 km | 64 km | – |
Förbrukning | 15,9 kWh/100 km | 21,4 kWh (el) / 6,4 l (utan el) | 5,9 l/100 km |
Årlig driftskostnad (1 300 mil) | 20 810 kr | 17 341 kr (el) / 31 935 kr (utan laddning) | 15 930 kr |
Break-even jämfört med 520i | 25 år / 32 000 mil | 9 år / 11 265 mil | – |
Värdeminskning (3 år) | Hög | Hög | Lägre |
Försäkring | Hög | Hög | Lägre |