Startsida Bilar Experten dömer ut framtidens batterier: “Inte revolutionerande”

Experten dömer ut framtidens batterier: “Inte revolutionerande”

Elbil, EV, oplader, ellader
Shutterstock.com

Superbatterier med 100 mils räckvidd lyfts ofta fram som elbilens framtid – men inte alla är övertygade.

Just nu läser andra

När Panasonic nyligen meddelade att produktionen vid deras batterifabrik i Kansas ska minskas, var det ett tecken på förändrade förutsättningar på marknaden. Efterfrågan på litiumjonbatterier minskar, men Panasonic-chefen Tatsuo Ogawa tror inte att det är solid state-teknik som kommer att ta över. Tvärtom.

– Jag har ingen stark övertygelse om att de kommer att förändra världen, det känns inte revolutionerande, säger han i en intervju med Financial Times, enligt Carup.

Hans uttalanden kommer samtidigt som flera globala jättar – däribland Mercedes, BMW och Toyota – fortsätter sin offensiva satsning på just solid state-batterier. Tekniken beskrivs ofta som nästa stora genombrott tack vare dess fasta elektrolyt, som möjliggör längre räckvidd och snabbare laddning.

Men Ogawa är inte imponerad.

– Jag tror att det är lite svårt för solid state-batterier att ha tillräcklig potential för att ersätta litiumjonbatterier. Jag tror de kommer bara användas inom vissa sektorer som en nisch, säger han. 

Läs också

Ironiskt nog bedriver Panasonic själva forskning inom tekniken. I samarbete med Toyota har de under fem års tid försökt utveckla kommersiella solid state-batterier. Toyota har tidigare lovat att dessa ska vara klara 2027, ett löfte vice vd Hiroki Nakajima nyligen bekräftade att man fortfarande siktar på att hålla.

Trots Panasonics skepticism ser andra möjligheter. Batteriexperten Daniel Brandell från Uppsala universitet har tidigare sagt till Carup att tekniken har potential – om rätt genombrott sker.

Ads by MGDK