Elbilarnas låga ljudnivå är en miljömässig fördel – men kan innebära nya risker i trafiken.
Just nu läser andra
När tre elbilar med identiska varningsljud passerar samtidigt – hur lätt är det egentligen att avgöra hur många de är, eller varifrån de kommer? Det var utgångspunkten i en ny studie från Chalmers tekniska högskola, där forskare nu ifrågasätter dagens regler kring elbilars så kallade AVAS-ljud (Acoustic Vehicle Alerting System).
Testet gick ut på att 52 deltagare satt i en rund ljudmiljö där de fick lyssna på inspelningar av fordon som körde förbi. Tre olika elbilsljud testades mot ett bensinmotorljud. Försöken gjordes med en, två eller tre bilar samtidigt – och resultaten var entydiga: bensinbilen var lättast att lokalisera, trots att den lät svagare.
– De krav som ställs på biltillverkarna handlar om detektion, alltså upptäckbarhet, inte om att kunna lokalisera varifrån ljudet kommer eller hur många fordon det rör sig om, säger Leon Müller, doktorand vid Chalmers, enligt Carup.
Det mest högljudda elbilsljudet – ett tvåtonigt ljud som används av flera tillverkare – visade sig också vara det som presterade sämst. Deltagarna hade ofta stora svårigheter att avgöra riktning eller ens uppfatta att flera fordon närmade sig. I vissa fall missades över hälften av bilarna.
Läs också
Wolfgang Kropp, en av forskarna bakom studien, påpekar att AVAS-ljuden testas under ideala förhållanden – utan störande trafikbuller. Men i verkligheten konkurrerar ljuden med allt från bussar och mopeder till vind och samtal. Det är alltså inte volymen i sig som avgör effektiviteten.
En annan problematisk aspekt är att regelverket kräver att varje bilmodell har ett enhetligt ljud. Det innebär att om flera bilar av samma modell närmar sig samtidigt, kan de maskera varandra akustiskt.
Forskarna föreslår nu att elbilar i framtiden utrustas med små variationer i sina varningsljud – exempelvis olika tonhöjder eller rytmer – för att underlätta lokalisering.