När Nina Engqvist köpte en begagnad bil trodde hon att pendlingen till jobbet var löst. Men bara två veckor efter köpet började problemen – och sedan dess har både bilhandlaren och reklamationspartnern bollat henne mellan sig.
Just nu läser andra
Att skaffa en pålitlig bil var en självklarhet för högstadieläraren Nina Engqvist som dagligen pendlar sex mil mellan Upplands-Bro och Sigtuna. Trots varningar slog hon till på en grön Seat Ibiza hos bilfirman Sigtuna Bil i oktober förra året.
Till en början fungerade bilen som den skulle, men efter två veckor tändes motorlampan – något som bara blev början på en lång serie problem. Bilen har varit inne på verkstad fem gånger, berättar Nina, och den senaste reparationen i Upplands-Bro kostade henne 3 500 kronor. Diagnosen: ytterligare 16 000 kronor i nödvändiga åtgärder.
När hon försökte vända sig till bilfirman fick hon kalla handen.
– Jag skickade till Sigtuna Bil, men de ville inte prata med mig längre. De slutade svara och hänvisade bara till Svensk Reklamation. Det är inte där jag köpt min bil. Jag vill ha hjälp att få den lagad eller få köpet hävt, säger hon enligt Carup.
Bilhandlaren står fast vid att ärendet nu ligger hos reklamationspartnern.
– Jag känner till det men vi kan inget göra, det ligger hos Svensk Reklamation, säger Simon Kalayci, försäljningsansvarig på Sigtuna Bil.
Läs också
Svensk Reklamation är en nystartad aktör som marknadsför sig med löftet att förenkla reklamationsprocessen för bilhandlare genom att ta över kontakten med missnöjda kunder. Men just det upplägget möter juridisk kritik.
Bo Ericsson från Fordonsjuristen förklarar att enligt konsumentköplagen är ett bilköp ett ärende mellan köparen och handlaren. Han ser en risk i att konsumenter förlorar sin makt när de hänvisas bort från bilfirman och tvingas vända sig till en tredje part.
Mikael Tornberg, vd på Svensk Reklamation, delar inte den bilden. Han betonar att företaget inte är en part i tvisten utan snarare fungerar som en oberoende rådgivare. Enligt honom är uppdraget att skapa tydlighet och bidra till rättvisa bedömningar, där varje ärende analyseras utifrån gällande lagar och rekommendationer ges till handlaren, ibland med krav på åtgärder.
Tornberg menar att deras tjänst ofta bidrar till att lösa konflikter snabbare och smidigare, utan att de trappas upp i onödan.
Men för Nina Engqvist har tvisten snarare blivit allt mer utdragen – och hennes bil står fortfarande olagad.