De släckta bakljusen på Europas vägar försvinner. En tyst regeländring gör att nya bilmodeller i EU nu måste tända bakljusen även i dagsljus, enligt Vi Bilägare.
Just nu läser andra
Nytt krav: bakljusen på även i dagsljus
Efter åratal av irritation över bilar som kör omkring med mörka bakpartier kommer nu ett tydligt skifte. Den 22 september 2024 började ett uppdaterat EU-regelverk gälla, vilket kräver att alla nya bilmodeller som typgodkänns inom unionen ska tända bakljusen tillsammans med varselljuset – även på dagtid, enligt Vi Bilägare.
Det innebär att bilens bakljus ska vara aktiva vid ljusförhållanden mellan 1 000 och 7 000 lux. Gränsen motsvarar allt från mulen dag till ljusa förmiddagar. Över 7 000 lux får tillverkarna själva avgöra om bakljusen ska vara tända, medan halvljus fortsatt är obligatoriskt när ljuset faller under 1 000 lux.
Skärpta regler på gång för alla nya bilar
EU arbetar dessutom vidare med ytterligare skärpningar. Ett förslag på bordet innebär att samma ljuskrav från 2027 ska gälla för alla nytillverkade bilar – även sådana modeller som lanserats före regeländringen i september 2024, enligt Vi Bilägare.
I underlaget framhåller myndigheterna att modern LED-teknik har gjort frågan enklare. Dagens ljuskällor är betydligt mer energisnåla och håller mycket längre än tidigare halogenlösningar, vilket minskar behovet av att släcka bakljusen av energiskäl.
Få tillverkare släcker – trots möjligheten
Under Årets Bil-testet i Danmark, där runt 30 nya modeller deltog, noterade Vi Bilägare att bara ett fåtal tillverkare valt att släcka bakljusen när ljusnivån passerat 7 000 lux.
Läs också
En faktor kan vara LED-teknikens låga energiförbrukning. Men flera tillverkare pekar också på att bakljusen blivit en central del av bilens formspråk – en ljussignatur som förstärker bilens identitet. Andra menar att tända bakljus på dagtid är en självklar säkerhetsfråga.
Forskare: ”Detta är mycket positivt”
Beskedet välkomnas av trafiksäkerhetsforskaren Björn Lidestam vid VTI, som tidigare studerat effekten av bakljus i dagsljus.
– Enligt min mening, baserat på den studie jag gjorde häromåret, så låter detta jättebra, säger han.
En förändring som kan öka tryggheten
Med de nya reglerna får bilister i hela EU en mer enhetlig och förutsägbar ljusbild i trafiken. Och för bilägare som irriterat sig på mörka bakpartier framför sig i rusningstrafiken är förändringen ett efterlängtat besked – en åtgärd som både kan minska irritation och öka säkerheten, enligt Vi Bilägare.