Flera annonser lockar med Nissan Micra 40 kWh för under 2 000 kronor i månaden. Men så ser verkligheten inte ut.
Just nu läser andra
På sajter som Blocket dyker just nu kampanjer upp där Micran marknadsförs för 1 995 kronor i månaden. Och det är här problemet börjar. Det låter billigt – nästan misstänkt billigt.
Enligt Carup bygger priset nämligen på en kontantinsats på 30 procent, vilket i det här fallet innebär att köparen måste lägga 110 700 kronor direkt. Det är här många bilköpare går fel.
Slår man ut summan över tre år landar den verkliga månadskostnaden på drygt 5 000 kronor. Men den siffran syns inte i annonserna. Till det kommer en restskuld på 51 procent av bilens värde vid periodens slut.
Det är en hög nivå, särskilt när små elbilar snabbt tappar värde i takt med att räckvidder och teknik förbättras.
Leasing blir billigare
Privatleasing av samma bil kostar däremot 3 795 kronor i månaden – helt utan kontantinsats och inklusive service, enligt Carup. Det innebär en besparing på ungefär 1 400 kronor per månad jämfört med billånet. Och den som leasar slipper dessutom oron för värdeminskning och slipper binda kapital i förväg. Men så ser verkligheten ut för den som räknar på alternativen.
Läs också
Micran har ett 40 kWh-batteri, cirka 316 kilometers räckvidd och snabbladdning på upp till 100 kW. Modellen byggs i samma fabrik som Renault 5 och delar mycket teknik – men Renault-modellen är i de flesta fall billigare.
Fler alternativ för bilköpare
För den som vill ha en annan elbil finns Renault 5 som ett närbesläktat alternativ. Carup lyfter också att Cupra just nu rear ut en populär bensin-SUV för under 2 500 kronor i månaden – utan kontantinsats.
Källa: Carup