När kylan slår till fylls landets verkstäder av bilister som vill hinna byta till vinterdäck i tid. Men få vet hur mycket information som faktiskt gömmer sig på däcksidorna – och hur avgörande dessa koder är för säkerheten.
Just nu läser andra
Det första många missar är att nya vinterdäck också måste monteras åt rätt håll. Pilmarkeringar som visar ”Rotation” eller ”Direction” avslöjar vilken riktning däcket ska rulla åt.
På sidan kan man även se var däcket är tillverkat, liksom ett E-märke som visar att det uppfyller europeiska säkerhetskrav. På vissa däck finns dessutom en gul eller röd prick som hjälper verkstäderna att balansera hjulen korrekt.
Åldern är en av de absolut viktigaste säkerhetsfaktorerna, rapporterar Carup. DOT-koden – fyra siffror som exempelvis ”3118” – visar exakt vilken vecka och vilket år däcket tillverkats. Gummit tappar sina egenskaper med tiden, och därför rekommenderar många experter att däcken helst inte ska vara äldre än sex år, även om kylig förvaring kan förlänga livslängden.
Allt fler kontrollerar också om däcken är godkända enligt de nya reglerna som gäller från den 1 december 2024. Då krävs 3PMSF-symbolen, den så kallade alptopp/snöflinga-märkningen, för alla dubbfria vinterdäck på personbilar och lätta släp.
Vissa däck har dessutom isgreppsmärkning, baserad på internationella tester där däcken måste prestera minst 18 procent bättre än en standardmodell.
Läs också
En annan central uppgift är belastnings- och hastighetsindex. Kombinationer som ”98H” anger hur mycket vikt däcket klarar och vilken maxhastighet det är godkänt för. Fel index kan göra bilen direkt olämplig för vintervägar – särskilt för tyngre elbilar.
När det gäller mönsterdjupet är reglerna tydliga:
”Lagen säger att vinterdäck ska ha minst tre millimeters mönsterdjup på vinterdäck,” säger Lasse Dahlqvist, expert hos Däckspecialisternas Riksförbund.