Volvo Cars har ändrat sin syn på framtiden för elektriska bilar och ger nu ett större utrymme åt laddhybrider i sin långsiktiga plan. Elbilsförsäljningen har inte utvecklats lika snabbt som förväntat, vilket får den svenska biltillverkaren att omvärdera sin strategi. I stället för att helt och hållet övergå till elbilar till 2030, öppnar Volvo nu för en större andel bensinmotorer, åtminstone till slutet av 2030-talet.
Just nu läser andra
Framtiden för elbilar är inte så självklar
Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, förklarar att det inte är upp till bilproducenter att diktera när marknaden ska gå över till eldrift – det är konsumenterna som avgör när de är redo. Volvo hade initialt som mål att sälja enbart elbilar från 2030, men har nu reviderat det målet. I stället har företaget satt upp ett nytt mål för att sälja eldrivna bilar – med eller utan bensinmotorer – i en andel på 90–100 procent från och med 2030, skriver Teknikens Värld.
Laddhybrider med längre räckvidd
En viktig del av Volvos framtida strategi är den andra generationens laddhybrider. Dessa bilar kombinerar elmotorer och bensinmotorer för att ge både räckvidd och flexibilitet. Volvo har redan uppdaterat populära modeller som XC60 och XC90, där de nya laddhybriderna kommer med större batterier och längre elektrisk räckvidd. Exempelvis den kommande Volvo XC70, som har en elektrisk räckvidd på över 20 mil, visar på hur Volvo avser att göra sina hybridbilar mer elektrifierade och mindre beroende av bensinmotorer.
Framtidens laddhybrider – en lösning fram till 2030-talets slut

Enligt Samuelsson är det laddhybriderna som kommer att spela en viktig roll för bilköpare, särskilt när det gäller marknader där den fullständiga övergången till elbilar tar längre tid. Laddhybriderna ses som en lösning för att möta efterfrågan på elektrifierade bilar samtidigt som man behåller möjligheten till längre räckvidd när elbilsinfrastrukturen inte är fullt utvecklad.
Europas förbud mot bensindrivna bilar
Tidigare har Volvo Cars uttryckt stöd för EU:s plan att förbjuda försäljning av bilar som inte är utsläppsfria från 2035. Om företaget kommer att hålla fast vid denna ståndpunkt eller justera sin strategi för att tillåta laddhybrider på marknader som Europa återstår att se. Andra biltillverkare trycker på för att få till en förändring, vilket kan innebära att laddhybrider kan fortsätta säljas i Europa även efter 2035.
Volvo Cars fortsätter att navigera genom den komplexa övergången till elektrifiering, där laddhybrider förväntas spela en nyckelroll under många år framöver.