Startsida Bilar Kina drar ifrån – Europas bilindustri tappar greppet

Kina drar ifrån – Europas bilindustri tappar greppet

Elbil, EV, oplader, ellader
Shutterstock.com

Medan kinesiska tillverkare accelererar framåt mot en eldriven framtid, bromsar Europas bilindustri in.

Just nu läser andra

När Europas bilindustri halkar efter i den globala omställningen till elbilar, tar Kina snabbt över initiativet. Enligt en ny rapport från International Council on Clean Transportation (ICCT) har kinesiska tillverkare som BYD, Geely och SAIC under 2024 agerat betydligt mer kraftfullt än sina europeiska konkurrenter, skriver Carup.

ICCT, som tidigare var involverat i avslöjandet av Volkswagens dieselskandal, analyserar i sin senaste forskning utvecklingen hos 21 av världens största bilföretag utifrån bland annat teknisk innovation, försäljning och hållbarhetsåtaganden.

Resultatet är tydligt: i Kina säljs numera över elva miljoner elbilar årligen – vilket motsvarar mer än hälften av världens samlade elbilsförsäljning. BYD är marknadsledare och flera andra kinesiska tillverkare har nått över 50 procent elbilsandel i sin totala försäljning.

I Europa ser det betydligt dystrare ut. Flera tillverkare har stått still i utvecklingen under året, och vissa har till och med backat. Minis ägare BMW samt Renaults dotterbolag Dacia har övergett sina mål om att bli helt utsläppsfria till 2031 respektive 2035. Batteriåtervinning – en viktig del av den cirkulära omställningen – är också ett område där VW och BMW har tappat mark.

Läs också

– Förra året var ett missat tillfälle för europeiska biltillverkare, säger ICCT:s Europachef Peter Mock. Han varnar för att tyska exportberoende bolag riskerar att hamna långt efter när elektrifieringen av bilmarknaden nu accelererar.

Läs också

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: