En domare i Kalifornien har riktat ett hårt slag mot Teslas långvariga påståenden om självkörande teknik.
Just nu läser andra
En domare i Kalifornien har riktat ett hårt slag mot Teslas långvariga påståenden om självkörande teknik. Tillsynsmyndigheter säger nu att bolaget måste ändra hur det marknadsför en av sina mest kända funktioner — annars riskerar det att förlora rätten att sälja bilar på sin största marknad i USA.
Beslutet skärper granskningen av hur långt förarassistanssystem kan marknadsföras som autonomi.
Domstolsbeslut
En administrativ domare i Kalifornien slog fast att Tesla vilselett konsumenter om fordonens kapacitet, enligt Business Insider. Målet kretsar kring biltillverkarens användning av begreppen ”Autopilot” och ”Full Self-Driving” i marknadsföring och produktbeskrivningar.
Steve Gordon, chef för Kaliforniens fordonsmyndighet DMV, sade att myndigheten har gett Tesla 90 dagar på sig att ändra sitt språkbruk. Om bolaget inte följer beslutet riskerar det ett 30 dagar långt försäljningsstopp i delstaten.
Namnet ifrågasätts
Gordon sade att DMV specifikt kräver att Tesla byter namn på ”Autopilot” för att bättre återspegla att systemet är ett avancerat förarassistanssystem, inte ett autonomt sådant. ”Förändringar måste göras inom 90 dagar”, sade han, annars kommer myndigheten att ”verkställa ett stopp för försäljningen”.
Läs också
Han tillade att efterlevnad vore den enklaste vägen framåt. ”Det enklaste för dem är helt enkelt att följa reglerna”, sade Gordon.
Tesla svarar
Tesla avvisade beslutet. En talesperson sade till Business Insider att föreläggandet var ”ett ’konsumentskyddsbeslut’ om användningen av termen ’Autopilot’ i ett fall där inte en enda kund har trätt fram och sagt att det finns ett problem”.
”Försäljningen i Kalifornien kommer att fortsätta utan avbrott”, tillade talespersonen.
Tesla har konsekvent hävdat att bolaget aldrig påstått att dess fordon är fullt autonoma och att kunderna informeras om att de måste vara uppmärksamma när systemen används.
Domarens rekommendation
Den administrativa domaren Juliet E. Cox utfärdade den 21 november ett förslag till beslut där hon drog slutsatsen att Teslas marknadsföring kan få konsumenter att överskatta teknikens kapacitet. Även om förslaget är sekretessbelagt fram till den 22 december sade Gordon att Cox rekommenderade att både Teslas försäljnings- och tillverkningstillstånd i Kalifornien skulle suspenderas.
Läs också
DMV valde dock en snävare linje, pausade ett eventuellt försäljningsstopp i 90 dagar och avstod från att stoppa tillverkningen. Gordon sade att Teslas ekonomiska betydelse för delstaten vägdes in i beslutet.
Långvarig tvist
Ärendet härrör från en stämning som DMV lämnade in 2022, där Tesla anklagades för att överdriva vad bolagets förarassistanssystem kan göra. Tillsynsmyndigheterna hänvisade till formuleringar på företagets webbplats som hävdade att fordonen var ”utformade för att kunna genomföra korta och långa resor utan någon åtgärd från personen i förarsätet”.
Teslas jurister invände under förhandlingarna att bolaget alltid har redovisat begränsningarna. ”Bilar med Full Self-Driving-kapacitet kan för närvarande inte köra sig själva”, sade advokaten Matthew Benedetto.
Källor: California DMV, Business Insider