Startsida Bilar Tankar du oftare på vintern? De här misstagen kan vara...

Tankar du oftare på vintern? De här misstagen kan vara orsaken

Elbil i snö
Sabrewolf / Shutterstock

Har du märkt att tanken töms snabbare så fort kylan slår till?
Du är långt ifrån ensam.

Just nu läser andra

När temperaturen sjunker ökar bilens energibehov kraftigt. Kupén ska värmas, rutorna hållas fria, säten och ratt blir elektriskt uppvärmda.

Allt detta kostar – även om det inte alltid märks direkt vid pumpen.

Men det finns en hake. En stor del av den ökade förbrukningen beror inte på vädret i sig, utan på vanor som går att ändra, rapporterar tyska ADAC.

Elen i bilen är inte gratis

Det är lätt att glömma, men i en bil med förbränningsmotor kommer elen i slutändan från bränsletanken. Sätesvärme, rattvärme och uppvärmda rutor kan tillsammans öka förbrukningen rejält – i vissa fall med upp till en liter per 100 kilometer.

Poängen är inte att frysa.
Men att stänga av värmen när den inte längre behövs kan göra större skillnad än man tror.

Läs också

Takboxen som äter upp milen

Takboxen är kanske vinterns största bränsletjuv.

Redan i måttlig hastighet ökar luftmotståndet kraftigt. Vid motorvägsfart kan förbrukningen skjuta i höjden med flera deciliter – eller mer.

Behöver du den inte just nu? Plocka av den. Det är ett av de snabbaste sätten att spara bränsle.

Vikten du inte tänker på

Gamla vinterdäck, verktyg, extra vätskor och annat som blivit kvar i bagageutrymmet.

Allt väger – och varje extra kilo måste flyttas.

Läs också

Ungefär 100 kilo extra last kan öka förbrukningen med upp till 0,3 liter per 100 kilometer. Det låter lite, men över tid blir det pengar.

Snö och is gör bilen törstigare

Snö på taket är inte bara en säkerhetsrisk.

Den påverkar också aerodynamiken och vikten. Resultatet blir sämre effektivitet och högre bränsleförbrukning.

En helt avskrapad bil är både säkrare – och snällare mot plånboken.

Tomgång värmer inte – den slösar

Att låta bilen stå på tomgång för att “bli varm” är en seglivad myt.

Läs också

Tester visar att motorn knappt hinner bli ljummen, samtidigt som bränsle förbrukas helt i onödan.

Bästa rådet är enkelt:
Starta bilen. Kör iväg lugnt. Låt motorn värmas under färd.

Källa: ADAC

Ads by MGDK