Startsida Bilar Porsche backar från el – klassiska sportbilar får bensinmotor igen

Porsche backar från el – klassiska sportbilar får bensinmotor igen

Porsche backar från el – klassiska sportbilar får bensinmotor igen
Everyonephoto Studio / Shutterstock.com

De var tänkta som rena elbilar. Nu gör Porsche om hela planen för 718 Boxster och Cayman. Bakom kulisserna pågår ett dyrt teknikskifte – och elkrisen har redan kostat bolaget omkring 11 miljarder kronor.

Just nu läser andra

Elplanen sprack

Porsche befinner sig i ett av sina tuffaste lägen på länge. Den offensiva elstrategin, där nästan hela modellprogrammet – med undantag för 911 – skulle bli helt elektriskt, har inte levererat som ledningen hoppats, skriver CarUp

Resultatet är en snabb reträtt. För bara en månad sedan rullade de sista bensindrivna exemplaren av 718 Boxster och Cayman av produktionslinan. Tanken var att nästa generation enbart skulle bli eldriven. Nu ändras allt, enligt Autocar

Facklig oro i fabrikerna

Situationen skapar oro internt. Enligt företagsrådet i Tyskland finns en växande rädsla för uppsägningar vid Porsches anläggningar i Zuffenhausen och Weissach. Den ekonomiska smällen från elbilssatsningen uppges uppgå till omkring 11 miljarder kronor – bara under det senaste kvartalet.

Beslutet att satsa hårt på elbilar har därmed blivit en dyr affär.

Elplattform byggs om för bensin

Samtidigt pågår ett omfattande teknikarbete. Högt uppsatta ingenjörer berättar för Autocar att Porsches elektriska PPE-plattform nu byggs om för att även kunna rymma förbränningsmotorer.

Läs också

Planen är att behålla mittmotorlayouten som gjort 718-modellerna berömda. Men lösningen är långt ifrån enkel.

Tekniskt jätteingrepp

PPE-plattformen är konstruerad kring ett bärande batterigolv. För att göra plats åt motor och växellåda krävs en helt ny golvstruktur samt en särskild hjälpram.

Vilken motor som ska användas är ännu inte spikad. Ett troligt alternativ är en vidareutveckling av Porsches fyrliters boxersexa utan turbo – en motor som redan har kultstatus bland entusiaster.

Bara toppversioner får bensin

Allt tyder på att bensinåterkomsten blir exklusiv. Enligt Autocar är det främst RS- och GT4-versionerna som kan få förbränningsmotorer. Målet är att de ska erbjuda prestanda i nivå med – eller i närheten av – de planerade elversionerna.

Inte ensamma om kovändningen

Porsche är långt ifrån ensamt. Fiat har redan gjort om sin eldrivna 500e till hybrid, och Mercedes har tidigare satt förbränningsmotorer i elbaserade transportbilar.

Läs också

Trenden är tydlig: när elstrategier krockar med verkligheten tvingas även prestigemärken tänka om. För Porsche handlar det nu om att rädda både sportbilstraditionen – och lönsamheten.

Ads by MGDK