När kylan sätter in förändras elbilens præstationer markant – og forskellen kan överraska många bilägare.
Just nu läser andra
För många nya elbilsägare innebär vintern helt nya rutiner när kylan börjar påverka både batteri och räckvidd.
När temperaturen närmar sig noll tappar elbilen i prestanda – och räckvidden kan minska med hela 20–30 procent.
Men med några enkla justeringar i vardagen går det att få både bättre effektivitet och längre körsträckor i vinterkylan.
Det förklarar Bo Halm Andersen, energikonsult på energi- och rådgivningskoncernen NRGi i Danmark.
”När det blir kallt krävs det ofta lite extra planering för att få ut det bästa av sin elbil. Som tur är finns det mycket man kan göra själv. Ladda bilen hemma när du har möjlighet och använd bilens app för att förvärma kupén medan den fortfarande är ansluten – innan du rullar ut på vägarna”, säger han.
Läs också
Bo Halm Andersen rekommenderar också att justera bilens inställningar för att använda energin så effektivt som möjligt.
En något lägre kupétemperatur och användning av stol- eller rattvärme i stället för att värma hela kupén drar mindre ström.
Många elbilar har dessutom ett ECO- eller sparläge som automatiskt minskar både acceleration och förbrukning, vilket kan ge några extra kilometer.
Glöm inte de klassiska vinterråden
När elbilsägare ger sig ut på vägarna under vintern gäller de klassiska körråden fortfarande – och de kan göra stor skillnad för hur långt man kommer på en laddning.
Bo Halm Andersen uppmanar till att hålla koll på däcktrycket, sänka hastigheten något och planera sina laddstopp för att få ut fler kilometer per kilowattimme.
Läs också
”Det är de små detaljerna som räknas när man vill få ut maximal räckvidd i kylan. Lågt däcktryck ökar rullmotståndet och förbrukar mer ström, och hög hastighet äter snabbt upp räckvidden – särskilt på motorvägen eller vid kraftiga accelerationer”, förklarar han och fortsätter:
”Om man dessutom ser till att bilen inte är tungt lastad kan man faktiskt köra längre på samma laddning. I grund och botten handlar det om att köra lite lugnare och mer förutseende – då blir resan både behagligare och mer energieffektiv.”
Bra råd för elbilsägare i vinter
Förvärm bilen medan den laddar
Värmer du upp bilen medan den fortfarande är ansluten använder den elnätets ström i stället för batteriets. Använd bilens app eller förvärmningsfunktion så att du startar resan med varm kupé och fullt batteri.
Använd stol- och rattvärme i stället för kupévärme
Att värma hela kupén kräver mycket energi. Stol- och rattvärme drar betydligt mindre och ger snabb komfort.
Håll nere hastigheten
Ju högre fart, desto större energiförbrukning. Kör jämnt och lugnt, särskilt på motorväg, och undvik hårda accelerationer om du vill öka räckvidden.
Läs också
Kontrollera däcktrycket regelbundet
När temperaturen sjunker minskar däcktrycket. För lågt tryck ökar rullmotståndet och därmed även energiförbrukningen.
Ta bort onödig vikt
Ju mer bilen behöver dra, desto mer ström går åt. Rensa bort sådant du inte behöver, som takbox eller extra utrustning.
Planera dina resor
Genom att känna till rutten och var du kan ladda undviker du onödiga omvägar. I kallt väder lönar det sig att ladda oftare och tidigare än vanligt.
Utnyttja bilens ECO-läge
De flesta elbilar har ett ECO- eller sparläge som automatiskt minskar energiförbrukningen, till exempel genom att dämpa acceleration och kupévärme.