Ett omfattande tyskt test visar på enorma skillnader i hur snabbt däck slits – med konsekvenser både för miljön och plånboken.
Just nu läser andra
När EU:s kommande Euro 7-regler börjar ta hänsyn till däckslitage – inte bara motorutsläpp – kan det bli startskottet för en ny typ av däckkris. Enligt tyska ADAC, som testat 160 olika däck, kommer vissa modeller sannolikt inte klara de nya gränsvärdena. Och reglerna är inte ens beslutade ännu, rapporterar Carup.
Men det handlar inte bara om miljökrav. För bilägare är däck redan en stor utgift – särskilt för tunga elbilar där däcken slits betydligt snabbare än på fossilbilar. En uppsättning nya däck kan lätt kosta 15 000–20 000 kronor eller mer.
Det är därför det stora slitagetestet från ADAC väcker så starka reaktioner. Skillnaderna är nämligen enorma. Vissa däck klarar sig förvånansvärt bra – medan andra, till och med välkända märken, hamnar i botten.
Michelin visade sig vara bäst i testet och klarade sig klart bäst i slitstyrka. Näst bäst var Hankook, följt av Continental och Goodyear. Det oväntade? Att Pirelli och Bridgestone – två etablerade premiumvarumärken – presterade betydligt sämre, med bara Firestone bakom sig.
Läs också
Firestones däck slits 57 procent snabbare än Michelins, vilket inte bara ger en högre kostnad per mil – det riskerar också att bli otillåtet att sälja när EU:s regler stramas åt.
Förutom ekonomiska konsekvenser pekar ADAC också på hälsoriskerna: däck som slits snabbt släpper ut mer mikroplast och farliga partiklar i luften. Ett hållbart däckval handlar alltså inte bara om pengar, utan också om att minska det totala miljöavtrycket.
Med andra ord: ett slitet däck är inte längre bara en bilfråga – det är ett klimatproblem. Och valet av märke kan bli avgörande – både för plånboken och framtida lagstiftning.