Volvos elbilar har tappat rejält i försäljning – men samtidigt visar en äldre modell oväntad styrka.
Just nu läser andra
När Volvo Cars nyligen presenterade sina globala försäljningssiffror för juni visade det sig att den klassiska SUV-modellen XC60 stod för ett positivt undantag. Med 20 706 sålda exemplar – upp från 19 222 samma månad förra året – blev den veteranen som bromsade fallet i statistiken.
Samtidigt ser det betydligt mörkare ut för elbilarna. Under juni sålde Volvo totalt 13 674 elbilar, vilket är en nedgång med 26 procent jämfört med 18 435 elbilar samma månad i fjol. Det största tappet skedde i Europa och Kina – trots att elbilsmarknaden generellt har vuxit i båda regionerna.
”Elbilarna är det verkliga sorgebarnet, med en nedgång på 26 procent under månaden,” konstateras i företagets rapport enligt Carup.
Sammantaget sålde Volvo 62 858 bilar globalt i juni, vilket motsvarar en minskning på 12 procent jämfört med samma månad förra året. På helåret hittills är tappet 9 procent.
Läs också
Nedgången kommer vid en tidpunkt då många konkurrenter visar tillväxt, särskilt på elbilssidan. För Volvo innebär det att det gamla pålitliga modellutbudet, som XC60, för tillfället blivit nyckeln till att hålla försäljningen uppe.