Startsida Bilar Volvos nya patent väcker uppståndelse – ratten försvinner

Volvos nya patent väcker uppståndelse – ratten försvinner

Nuernberg,/,Germany,-,March,4,,2018:,Volvo,Logo,On
Filmbildfabrik / Shutterstock.com

Volvo fortsätter att tänja gränserna för framtidens bilteknik.

Just nu läser andra

Volvo tar ännu ett steg mot framtidens självkörande bilar – med en innovation som få hade kunnat förutse. Företaget har fått patent på en ratt som kan fällas in under instrumentpanelen mitt under körning. Syftet är att göra bilkupén mer rymlig, bekväm och säker för föraren.

Den nya tekniken bygger på ett gångjärnssystem som gör det möjligt att föra ratten från körläge till infällt läge med en enkel handrörelse – helt utan elmotorer.

– Ratten kan svängas från en körposition till en infälld position under instrumentpanelen med en enkel och intuitiv rörelse, uppger Volvo Cars i patentet, enligt Carup.

En innovation för den självkörande eran

Idén är framtagen för Volvos kommande autonoma modeller, där ratten inte längre behövs under körning. Tekniken baseras på steer-by-wire, alltså ett styrsystem utan fysisk styrstång – något Volvo redan säkrat patent för.

När ratten fälls bort får föraren mer utrymme i kupén, enklare insteg och bättre rörelsefrihet – något Volvo beskriver som en ny nivå av komfort.

Säkerhet och begränsningar

Läs också

Men innovationen väcker även frågor. Eftersom krockkudden sitter i ratten följer den med när ratten försvinner, och Volvo har ännu inte specificerat hur detta ska lösas. Däremot förklarar företaget att det finns ett elektroniskt säkerhetssystem som ska hindra att ratten fälls in av misstag.

Volvo Cars uppger att systemet förhindrar oavsiktlig infällning under körning och att föraren aktivt måste ge en signal för att funktionen ska kunna aktiveras.

Bakom projektet står Volvos ingenjörer i Göteborg, som de senaste åren fokuserat på att kombinera säkerhet och autonom teknik. Med detta patent vill Volvo visa att självkörande fordon inte bara handlar om teknik – utan också om design, ergonomi och framtida körkultur.

Ads by MGDK