Så blir du en digital entreprenör

Skriven av KC

296 veckor sedan

|

07/10/2018
Allt mer av dagens företagande och entreprenörskap har flyttat ut på nätet.

För den som har drömmen om att starta något nytt från grunden, oavsett om det rör sig om ett extraknäck vid sidan av eller en heltidssysselsättning, är det oftast enklare att satsa på en digital affärsmodell

Det finns en enorm variation av affärsidéer och tillvägagångssätt för att lyckas som digital entreprenör men i denna artikel ska vi försöka oss på några generella råd för att hjälpa dig att lyckas oavsett vad det är du vill jobba med.

Vad, var och hur?

Den inledande delen av att starta en digital affärsrörelse skiljer sig egentligen inte särskilt mycket mot hur man startar en mera traditionell business. Först måste man bestämma vad man ska sälja för produkt och vart man ska sälja den.

Skillnaden är dock att gränsen mellan en produkt och en tjänst har börjats suddas ut. För den som vill arbeta som programmerare kan till exempel tänka sig att det går att sälja detta både som en tjänst där man tar sig an kortsiktiga uppdrag då många typer av företag inte behöver denna typ av expertis mer än under korta perioder. 

Men det går också som programmerare utveckla en specialiserad mjukvara och sedan ägna sin tid åt att marknadsföra och sälja den som en produkt.

När det gäller var man ska sälja är det oftast en egen hemsida ett måste men de som säljer tjänster väljer ofta att börja arbeta från en av de plattformar för frilanstjänster som finns online. 

Men det räcker inte bara att ha en bra produkt och en proffsig hemsida. Man måste också ha en plan för hur man ska marknadsföra sig och få sina potentiella kunders uppmärksamhet. Det kan vara att utnyttja ett kontaktnätverk man har från sitt tidigare jobb eller att annonsera online på plattformar som Google eller Facebook. Vad som är enklast och mest kostnadseffektivt beror på vad man har för inritning.

Specialisera sig och hitta en nisch

Fördelen med digitalt entreprenörskap är att man med små omkostnader kan ha en kundkrets i hela landet eller till och med hela världen. Det gör att inom de flesta affärsområden är det bättre för en nybliven entreprenör att specialisera sig och satsa på en specifik nisch istället för att satsa allt för brett och behöva hävda sig mot redan etablerade konkurrenter. 

En programmerare som endast ägnar sig åt att effektivisera mjukvaran i lagersystem så som paternosterverk har det lättare än en som jobbar med lagersystem i stort då det finns mängder av leverantörer av dessa. 

På samma sätt bör den som vill starta en E-handel nischa ner sig till en snäv produkttyp så som UV-badkläder för barn istället för att sälja barnmode av alla typer. Man kan då fokusera på en enda kundgrupp och om man lyckas nå dem har man redan kommit långt.