Europeisk studie avslöjar det "ideala" antalet steg- och det är långt färre än 10.000

Skriven av Ida Hansson

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Det är långt färre än 10.000 steg.

Medan det är bra för hälsan att gå 10 000 steg om dagen är det inte alltid lätt att uppnå.

Men oroa dig inte! En studie avslöjar att risken för för tidig död minskar även med färre än 5 000 steg.

Här är en förklaring.

Att gå är viktigt för kroppen! Denna enkla aktivitet bör utövas regelbundet. Notera att regelbundenhet är viktigare än intensitet.

Genom att göra det rör du på dig lite varje dag, och även 15 till 30 minuters daglig promenad har hälsobefrämjande effekter.

Så ta på dig dina sneakers och njut av en promenad, gå hem från jobbet, eller gå och hämta mjölken utan att använda bilen.

Vilka är fördelarna med daglig promenad?

Förutom att vara en tillgänglig fysisk aktivitet, bidrar promenader till välbefinnande. Att sätta en fot framför den andra under flera minuter stimulerar produktionen av molekyler som ansvarar för hjärnhälsan.

Genom att engagera dig i denna aktivitet syresätter du ditt blod mer på grund av djupare andning.

Dina lungor hålls friska. När det gäller din syn, hålls den skarp genom promenader, eftersom denna rörelse bevarar hela den visuella kortexten.

En annan viktig fördel med att gå är förbättrad matsmältning. Till listan kan du även lägga till förebyggande mot sjukdomar och hjärtproblem, eftersom promenader stärker ditt hjärta.

Och självklart tonas dina muskler. Regelbundna promenader tar hand om din hälsa.

Hur många steg bör du gå per dag? Nu är det viktigt att veta rätt takt för att dra nytta av alla fördelarna med promenader.

Myten om 10 000 steg kvarstår (en marknadsföringsidé för en stegräknarreklam). Medan det inte är skadligt för din hälsa att gå 10 000 steg, kan det vara svårt att uppnå dagligen: arbete, tunnelbana, sömn.

Sedan dess har många studier reviderat detta antal nedåt.

I augusti 2023 genomförde European Society of Cardiology (ESC) "världens största studie" som visar "ju mer du går, desto lägre är din risk för död, även med färre än 5 000 steg."

Denna nya studie föreslår att 3 867 steg om dagen är tillräckligt för att minska risken för för tidig död, hjärtsjukdomar och andra hälsoproblem.

Med denna information behöver du inte längre pressa dig själv. Studien gör dock en viktig observation att komma ihåg: "ju mer du går, desto bättre." Så om du har tid och energi att ta 10 000 steg om dagen, gör det absolut.

Kom ihåg att stillasittande inte medför något gott för hälsan.

Du behöver inte ta upp nordisk gång eller intensiv jogging, även om båda disciplinerna är utmärkta för hälsan. Men promenader kräver lite ansträngning och gör också underverk för humöret.