Startsida Hälsa Vanliga sötningsmedel kan påverka tarmbakterier – läkemedel kan förstärka effekten

Vanliga sötningsmedel kan påverka tarmbakterier – läkemedel kan förstärka effekten

cola zero sodavand
Oleg Kozlovskyy / Shutterstock.com

Sötningsmedel i allt från läsk till desserter kan påverka bakterier som är viktiga för tarmen.

I en ny studie från University of Cambridge förändrade omkring tre av fyra testade sötningsmedel tillväxten hos minst en bakterieart. 

Forskarna upptäckte dessutom att effekten kan förändras när sötningsmedel kombineras med andra ämnen.

Sötningsmedel används ofta som ett alternativ till socker och finns i en lång rad livsmedel och drycker. 

Men ny forskning visar att ämnena inte nödvändigtvis passerar genom kroppen utan att påverka tarmens bakterier.

I studien, som publicerats i Molecular Systems Biology, testade forskare 39 kommersiellt använda sötningsmedel mot 25 olika stammar av tarmbakterier. 

Omkring 75 procent av sötningsmedlen förändrade tillväxten hos minst en av bakteriestammarna. 

Resultaten betyder däremot inte att personer som använder sötningsmedel behöver ändra sina matvanor. 

Försöken gjordes i laboratoriemiljö och forskarna betonar att resultaten ännu inte visar vilka hälsoeffekter som kan uppstå hos människor. (Cambridge University)

Sötningsmedel och läkemedel gav oväntad effekt

Forskarna undersökte också vad som hände när sötningsmedlen kombinerades med andra ämnen som kan konsumeras samtidigt, däribland koffein, vanillin, advantam och det antidepressiva läkemedlet duloxetin.

Då upptäcktes över 100 interaktioner där sötningsmedlens effekt på bakterierna förändrades. 

I 34 fall förstärktes effekten, medan den försvagades i 68 fall.

Särskilt tydligt var resultatet för isosteviol, en förening som kan bildas från stevia, i kombination med duloxetin. 

Blandningen hämmade kraftigt tillväxten av bakterierna Roseburia intestinalis och Parabacteroides merdae.

De båda bakterierna har kopplats till bland annat en välfungerande tarmmiljö och regleringen av ämnesomsättningen. 

Kombinationen minskade även mångfalden i den syntetiska bakteriekultur som forskarna använde och påverkade celler involverade i inflammation och immunförsvar. 

– Sötningsmedel marknadsförs ofta som metaboliskt neutrala, men vår studie ifrågasätter denna idé. Vi fann att de direkt kan påverka tarmbakterier, särskilt när de blandas med andra läkemedel och livsmedelstillsatser. 

Dessa vanliga kombinationer kan ha oavsiktliga effekter på vårt tarmmikrobiom, säger studiens huvudförfattare Sonja Blasche.

För tidigt att dra slutsatser om hälsan

Studien ger framför allt forskarna nya ledtrådar om hur sötningsmedel kan samspela med andra ämnen. Den visar inte att sötningsmedel orsakar skador på människors tarmar.

Bakterierna odlades under kontrollerade laboratorieförhållanden, vilket är betydligt enklare än miljön i en verklig människotarm. 

University of Cambridge framhåller därför att mer forskning behövs innan resultaten kan översättas till konkreta hälsoråd.

Nästa steg blir att undersöka om samma interaktioner uppstår i människor och om mängder av sötningsmedel som normalt konsumeras är tillräckliga för att påverka tarmens mikrobiom.

Ads by MGDK