Företag använder nu photoshop för att placera bilder av kändisar i deras annonser, i ett försök att sälja sina viktminskningsprodukter. Perrelli och Hellquist har tagit saken i egna händer och har börjat kampanjer på Instagram för att avslöja bluffen och uppmana till bojkott.
Perrelli uttrycker sin frustration på Instagram: "Nej nej nej!!!!! Jag gör absolut inte reklam för några mirakelkurer till viktminskning! Vi har försökt nå dem och komma till rätta m detta men det är omöjligt, man kan ju tycka att @facebook borde ta ansvar och granska annonserna? Men, tydligen inte……"
Hellquist håller med: "På förekommen anledning. Jag gör inte reklam. Alls. Köp ej." skriver hon.
Flera stjärnor utsatta för samma bluff Bluffannonserna sprider sig som en löpeld, och inte ens internationella stjärnor som Jennifer Lopez och Jennifer Aniston kommer undan. Deras bilder och filmer används för att sälja en flytande botoxprodukt.
Photoshop används för att tillföra rynkor till deras bilder, som sedan påstås ha magiskt försvunnit tack vare produkten. För närvarande finns det få konsekvenser för denna typ av bluffannonsering. Frågan som hänger i luften är varför Facebook och Instagram inte övervakar dessa annonser noggrannare.
Kan vi lita på våra ögon? För tillfället är det relativt lätt att skilja mellan bluff och verklighet. En av Perrellis följare kommenterade: "Det förstod jag genast att det var bluff. Det är flera kändisar som har likadan felaktig reklam."
"Om man kollar riktigt noga så ser man att det är fejk", skriver en annan följare.
Men med den snabba utvecklingen av AI-teknologi, hur länge kan vi förlita oss på vår förmåga att identifiera bluffar? Det är en skrämmande fråga som hänger över oss alla.