Tvingas betala felaktig parkeringsbot: ”Ren utpressning”

M Fischetti

2 veckor sedan

|

23/11/2024
Inrikes
Securitas
Foto: Wiki Commons
Trots erkända misstag från både kommunen och parkeringsbolaget Securitas har Lars Mårtensson från Enskede fått betala en felaktig bot. Nu kräver han upprättelse och kompensation.

JUST NU LÄSER ANDRA OCKSÅ

Lars Mårtensson från Enskede hamnade mitt i en mardröm när han mottog en parkeringsbot på 600 kronor – för en moped som inte ens var i närheten av Norrtälje, där den påstådda felparkeringen skedde. 

Trots att både Norrtälje kommun och Securitas erkänt att det är ett misstag, tvingas Lars nu betala boten innan han kan överklaga, skriver TV4 Nyheterna.

En förvirrande start

Det hela började när Lars fick en påminnelse om en obetald parkeringsbot. Enligt boten skulle hans moped ha varit felparkerad i Rimbo i Norrtälje kommun. Förvirringen var total.

– Min moped har stått parkerad i ett privat garage i Stockholm i flera månader. Först trodde jag att någon hade klonat registreringsskylten, men det verkade osannolikt på en moped, berättar Lars.

Efter kontakt med kommunen upptäcktes att parkeringsvakten hade gjort ett skrivfel i registreringsnumret. Boten var egentligen avsedd för en annan bilist, men felet drabbade Lars.

Misstaget erkänt – ansvaret skjuts vidare

Både Norrtälje kommun och Securitas har bekräftat att boten är felaktig. 

Lars har till och med fått se bilder på den felparkerade bilen som faktiskt borde ha fått boten. Trots detta krävs han nu på betalning innan han kan överklaga beslutet.

– Det känns som utpressning. Jag har inte varit i Norrtälje och har tydliga bevis på det, men ingen verkar bry sig. De säger bara att jag ska betala först och överklaga sedan, säger Lars frustrerat.

Lars har lagt otaliga timmar på att försöka lösa situationen, men utan framgång. Till slut betalade han boten för att undvika inkasso och skickade in en överklagan.

”Vill ha en ursäkt och kompensation”

Lars är besviken på både kommunen och Securitas och planerar att polisanmäla dem för hanteringen.

– Jag känner mig maktlös. Det borde inte vara mitt ansvar att reda ut deras misstag. Jag vill ha en ursäkt och någon form av kompensation för all tid jag har lagt på det här, säger han.

Kommunens svar: ”Utanför vår kontroll”

Enligt Joachim Simonsson, trafikhandläggare på Norrtälje kommun, är det ovanligt att sådana här misstag sker. 

Han förklarar att när en parkeringsbot väl är utfärdad, ligger ärendet utanför kommunens kontroll.

För Lars är det dock ingen tröst. Han hoppas nu på att få tillbaka sina pengar och få ett avslut på den frustrerande situationen.