En granskning som Aftonbladet rapporterar om visar hur flera Ica-butiker ändrar priserna på utvalda varor precis när PRO ska genomföra sin årliga prisjämförelse.
Just nu läser andra
I TV4:s Kalla Fakta samlades prisuppgifter från Ica-butiker runt om i landet. När journalisterna gick tillbaka i tid såg de att 23 butiker sänkt priserna kort före PRO:s mätning.
Flera av just de varorna blev dyrare så fort kontrollen var över, något som enligt programmet återkom i olika städer och butikstyper.
När reportern Emil Hellerud reste till Kalmar tillsammans med PRO:s kontrollant Lasse blev det tydligt hur snabbt priserna hade rört sig.
Rågsikt som kostade 10 kronor under kontrollen kostade nästan 20 kronor efteråt. Juice hade stigit med fem kronor och kaffe med sex.
Reklam – och tvivel
Trots de tvära prisförändringarna använde Ica Maxi Kalmar PRO:s resultat i sin egen marknadsföring. På butikens Facebooksida stod det att Kalmar läns billigaste matkasse fanns just där.
Läs också
I Kalla Fakta möter reportern en chef från butiken som inte försöker tona ner problemet:
”Jag håller med dig. Det är inte fair. Jag tycker inte det är fair”, säger han när han får se hur prisnivåerna ändrats.
Andra Ica-butiker som kontaktats av programmet säger att de bara följer efter Willys. Willys hävdar i sin tur att det är Ica som startar sänkningarna. Enligt Kalla Fakta går förklaringarna i cirklar medan prislistorna fortsätter att svänga.
Efterspel och konsekvenser
Granskningen pekar på att prisjusteringarna riskerar att lura både PRO:s kontrollanter och konsumenter som förlitar sig på rankningen av ”billigaste matkassen”.
När priset varierar kraftigt just runt mätdatumet speglar det inte vad kunder möter en vanlig vecka i butiken.
Läs också
PRO har i skrivande stund inte kommenterat de konkreta resultaten, men organisationens prisjämförelser får stor uppmärksamhet varje år – vilket också gör dem attraktiva att försöka påverka.
Källa: Aftonbladet