Konsumentverket vill stoppa all telefonförsäljning – men förslaget möter hård kritik. Branschorganisationen Kontakta varnar för tiotusentals förlorade jobb och menar att nix-registret redan fungerar
Just nu läser andra
Konsumentverket vill se totalstopp
I en ny utredning föreslår Konsumentverket ett generellt förbud mot telefonförsäljning. Myndigheten menar att de flesta konsumenter inte vill bli kontaktade av säljare. Åtta av tio undviker aktivt samtal från försäljare, och sex av tio svarar inte längre på okända nummer.
Enligt generaldirektören Cecilia Tisell innebär telefonförsäljning att konsumenter förlorar kontrollen över vad de handlar och när, skriver TV4 Nyheterna.
– Konsumenten överrumplas och möter en säljare som ofta bara har en produkt att erbjuda, säger hon i ett pressmeddelande.
”Ett aktivistiskt beslut”
Branschorganisationen Kontakta, som företräder företag inom kundservice och försäljning, är mycket kritisk.
– Att förbjuda en hel kanal är enormt långtgående. Det är rent aktivistiskt av Konsumentverket, säger Tina Wahlroth, styrelseordförande för Kontakta.
Läs också
Hon menar att ett förbud skulle få stora konsekvenser för både företag och arbetstillfällen.
– Många företag har telefonförsäljning som sin huvudkanal. Ett förbud kan leda till konkurser och tiotusentals förlorade jobb, och det i en tid med hög inflation och svag ekonomi, säger hon.
Nix-registret räcker, enligt branschen
I stället för ett totalförbud pekar Kontakta på de verktyg som redan finns.
– Nix-registret fungerar bra. Du kan alltid tacka nej när du blir kontaktad. Om du ändå blir uppringd är det de oseriösa aktörerna som står bakom, säger Tina Wahlroth.
Hon varnar också för att ett förbud inte skulle stoppa de kriminella som redan struntar i reglerna.
Läs också
– De seriösa företagen skulle tystna, medan de oseriösa fortsätter ringa. Problemet riskerar att bli värre, säger hon.