Coops nya drag: Påverkar alla medlemmar

Skriven av Ida Hansson

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Coop, den välkända svenska matkedjan, har genomgått en omfattande översyn av sitt lojalitetsprogram för medlemmar, med början den 1 februari.

Denna förändring, som utgör en del av en bredare strategi för att förbättra kundengagemang och försäljning, har resulterat i en ny utformning av hur bonuspoäng tjänas och utnyttjas inom kedjan.

I hjärtat av denna reform ligger en omkalibrering av poängsamlingsprocessen. Marcus Björling, pressekreterare hos Coop, betonar den uppdaterade modellen där kunder nu ackumulerar en hel poäng för varje spenderad krona, en avsevärd ökning från det tidigare värdet av en halv poäng per krona.

Denna förändring syftar till att påskynda poängsamlingen, även om det introducerar nya kriterier för hur dessa poäng kan växlas in mot rabatter.

Men. Det finns vissa krav som medlemmarna måste leva upp till.

För att kvalificera sig för rabattutbytet krävs det nämligen nu att medlemmar uppnår bestämda köpesummor inom en månad.

"En bonus aktiveras när en medlem spenderar 1 000 kronor eller mer," förklarar Björling, vilket antyder en skala där större inköp resulterar i högre belöningar. Det rapporterar Nyheter24.

Denna tröskelbaserade metod stimulerar till ytterligare köp, men begränsar samtidigt bonusmöjligheterna för dem som spenderar mindre.

En central detalj i det nya programmet är att poäng nollställs vid varje månadsskifte, vilket innebär att inköp som inte når upp till den minsta tröskeln inte bidrar till månadens bonuspotential.