Startsida Nyheter Dolda prishöjningen – därför kostar maten mer än du tror

Dolda prishöjningen – därför kostar maten mer än du tror

Handla, livsmedel, handla
Jeppe Gustafsson / Shutterstock

Förpackningarna krymper men priserna står still – eller ökar.

Just nu läser andra

När Ulf Mazur, vd på Matpriskollen, analyserar utvecklingen i svenska matbutiker, pekar han ut ett växande problem: krympflation. Det är när tillverkare minskar mängden i en förpackning men behåller eller höjer priset.

– Det är samma pris. Det är väldigt svårt för mig att se skillnad, säger han i en intervju med TV4 Nyheterna, med hänvisning till ett exempel där ett tuggummipaket minskat från 25 till 21 bitar.

Effekten på hushållsekonomin är tydlig – särskilt för barnfamiljer. Mazur lyfter blöjor som ett tydligt exempel. Han förklarar att när antalet blöjor i ett paket minskar från 34 till 27, påverkas priset per blöja kraftigt, vilket gör det extra kännbart för familjer med små barn.

Enligt Mazur är fenomenet utbrett och förekommer i många varukategorier, från godis och ris till sköljmedel och bönor, och det spelar ingen roll vilken butik man handlar i.

Läs också

Förpackningarna görs mindre, men priset per kilo eller per styck höjs ändå – något som är svårt för konsumenter att upptäcka. Han beskriver detta som en utmaning ur ett kommunikationsperspektiv, eftersom konsumenterna ofta inte märker förändringen.

Mazur förklarar vidare att de generellt höga matpriserna är en drivkraft bakom utvecklingen. Eftersom företagen inte vågar höja priserna mer – av rädsla för att kunderna ska sluta handla – väljer de i stället att minska innehållet i förpackningarna.

Han understryker att det är hög tid att utreda hur detta påverkar konsumenternas ekonomi på längre sikt, eftersom många inte förstår att de i praktiken betalar mer för mindre.

Läs också

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: