Med 32 praliner och klassiska smaker hoppas finska jätten att ta plats på svenska julbordet – och utmana Marabous långvariga dominans.
Just nu läser andra
Fazer har nyligen lanserat en ny chokladask vid namn ”Klassiker” och hoppas nu kunna slå sig in på den svenska marknaden, där Marabou länge haft en stark position med sina Aladdin- och Paradisaskar.
Med hela 32 praliner fördelade på sju olika smaker försöker Fazer locka de svenska konsumenterna inför julen.
Lanseringen av ”Klassiker” kommer i ett läge där Marabou kritiseras för kopplingar till sin ägare, Mondelez, och företagets affärer med Ryssland.
Enligt Sofia Ulver, docent i konsumtionsvetenskap vid Lunds universitet, är Fazers drag både strategiskt och tajmat
Läs också
”Det är en djärv satsning. Aladdin och Paradis har länge haft en nostalgisk plats i svenska hem, men Fazer har gjort något smart här,” säger hon till TV4 Nyheterna.
En mix av klassiska praliner
Den nya asken innehåller sju populära chokladsorter från Fazers sortiment, däribland Fazermint, Dumle Original och Geisha Seasalt & Caramel.
”Vi ville skapa en ask som erbjuder både trygghet och variation. Vi tror att den kommer skapa samtal och sprida glädje vid julbordet,” säger Robert Engman, VP Commercial för Fazer Sweden, i ett pressmeddelande.
Produkten började säljas i butiker från och med vecka 45, och responsen från kunderna har varit överväldigande positiv. Asken hyllas för sin smakvariation och höga kvalitet, vilket gör den till en stark konkurrent till Marabous klassiska chokladaskar.
Ska du testa den nya chokladasken?