De flesta av oss har varit där. Telefonen ringer just när man ska sova middag, eller mitt i ett stressigt ärende i mataffären. Okänt nummer. Ännu ett säljsamtal – eller i värsta fall ett bedrägeriförsök. Det är inte konstigt att många vill få stopp på samtalen helt och hållet.
Just nu läser andra
I Spanien har en enkel fråga blivit ett effektivt vapen för frustrerade mobilanvändare, och även om reglerna skiljer sig åt mellan länder finns samma grundprincip i Sverige.
Det handlar om att ifrågasätta uppringaren på ett sätt som gör det svårt för dem att fortsätta.
Den ”magiska” frågan
Det spanska exemplet, som rapporterats av El Economista, visar att en viss formulering har fått många telefonförsäljare – och bedragare – att lägga på direkt:
Var fick du mitt nummer?
I Spanien måste företag enligt lag kunna redovisa exakt var de fått dina kontaktuppgifter ifrån. Kan de inte det avslöjas bluffen direkt.
Läs också
Och även i Sverige gäller samma sak: seriösa aktörer måste kunna förklara varför de ringer dig och vilken laglig grund de har för att behandla dina personuppgifter.
När frågan ställs händer det ofta att samtalet abrupt avslutas.
Uppringaren vill helt enkelt inte riskera att avslöja att numret ringts slumpmässigt, vilket är förbjudet i många länder – och även här.
När säljaren försöker slingra sig
I vissa fall hänvisar företag i Spanien till att man tidigare varit kund eller godkänt marknadsföring i ett avtal.
Om det stämmer kan man helt enkelt be dem avsluta all telefonmarknadsföring, och då måste de enligt reglerna sluta ringa.
Läs också
Samma sak gäller i Sverige: du har alltid rätt att säga nej. Om företaget fortsätter ringa efter det bryter de mot god marknadsföringssed, och kan anmälas.
Men om personen på andra sidan linjen vägrar svara på frågan om var ditt nummer kommer ifrån, eller blir märkbart stressad och avslutar samtalet, är det nästan alltid ett tecken på att det rör sig om oseriös verksamhet.
När samtalen ändå fortsätter
I Spanien rekommenderas användare att notera numret och klargöra att man tänker lämna in en anmälan till landets dataskyddsmyndighet.
Just den formuleringen brukar räcka för att få företagen att stryka numret ur sina listor.
För svenskar är motsvarigheten att vända sig till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) om man misstänker missbruk av personuppgifter, eller till NIX-Telefon om det handlar om oönskad marknadsföring från företag som inte respekterar spärren.
Läs också
Ett enkelt knep i en allt mer aggressiv telefonvärld
Telefonbedrägerier har ökat i både omfattning och sofistikering, och många av dem är skickligt maskerade som legitima kontakter från banker eller myndigheter.
Därför är det viktigare än någonsin att våga bromsa samtalet och ställa frågor som avslöjar om något inte står rätt till.
En så enkel fråga som ”Var fick du mitt nummer?” räcker ofta längre än man tror.
Källa: El Economista