Forskare rasar mot Lidls nya satsning: "Snarare marknadsföring än vetenskap"

Ida Hansson

12 veckor sedan

|

11/09/2024
Nyheter
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Lidls senaste innovation, att spela klassisk musik för frukt och grönsaker i syfte att förbättra skörden, möter skarp kritik från forskarvärlden.

JUST NU LÄSER ANDRA OCKSÅ

Lidls samarbete med det oberoende forskningsinstitutet Rise har syftat till att undersöka om musik kan påverka frukt och grönsakers tillväxt.

Företaget har installerat ett omfattande ljudsystem i växthus och odlingar över hela Sverige. På mer än 25 000 kvadratmeter får växterna växa till tonerna från Kungliga filharmonikerna, enligt ett pressmeddelande från Lidl.

Resultaten från studien har dock väckt kritik från forskarvärlden. Jens Sundström, docent i växtfysiologi, sågar projektet i en ledarartikel med titeln "Lidl drar en vals om växtodling".

Han ifrågasätter varför livsmedelsföretag ofta använder sig av "pseudovetenskap" för att locka konsumenter.

"Det krävs växtförädling och teknikutveckling för att lyckas med odling, inte fiolmusik," skriver Sundström.

Han anser att studien tappar trovärdighet när den antyder att växter föredrar viss musik, trots att de saknar nervsystem och hjärna.

Sundström medger att det är legitimt att undersöka hur ljudvågor påverkar växter, men han hävdar att projektet saknar relevanta vetenskapliga frågor och snarare riktar sig mot oaktsamma konsumenter som lätt luras av pseudovetenskapliga påståenden.

Som svar på kritiken har Lidls kommunikationschef Marita Wengelin och Rise-forskaren Tora Råberg försvarat studien i en debattartikel i ATL.

Wengelin hänvisar till att forskningen visar att klassisk musik kan öka fröskörden med upp till 33 procent och att plantor växer sig 38 procent högre med musik.