Försäljningen av frukt och grönsaker fortsätter att stiga i Sverige.
Just nu läser andra
Dagligvaruindex Frukt & Grönt, som mäter utvecklingen av frukt- och gröntförsäljning i Sverige, visar att försäljningsvolymerna ökade med 0,4 procent under det andra kvartalet 2025 jämfört med samma period året innan.
Rapporten tas fram av Svensk Dagligvaruhandel i samarbete med HUI Research och publiceras två gånger om året. Nästa rapport, som omfattar det andra halvåret och helåret 2025, släpps i januari 2026.
Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, ser trenden som ett tecken på en positiv förändring.
– Det är glädjande att vi sett en uppgång under flera kvartal. Att fler väljer frukt och grönt är positivt både för folkhälsan och för branschen. Det tyder på en viss konsumtionsförändring när konsumenternas köpkraft sakta börjar återhämtar sig, säger hon i ett pressmeddelande.
Uppgången innebär att försäljningen har ökat sex kvartal i följd, men Brynell poängterar att det krävs ett långsiktigt arbete för att nå Livsmedelsverkets rekommendationer om 500 gram frukt och grönsaker per person och dag.
Läs också
– Den positiva tillväxten under det andra kvartalet innebar det sjätte kvartalet i rad med ökade volymer. För att nå Livsmedelsverkets rekommendation krävs däremot att den här uppåtgående trenden håller i sig under lång tid framöver, säger hon.