Inför ett möte med Tysklands största biltillverkare växer trycket på regeringen att ompröva EU:s planerade förbud mot nya bensin- och dieselbilar från 2035. Förbundskansler Friedrich Merz markerar tydligt att Tyskland inte bör stå bakom beslutet.
Just nu läser andra
Friedrich Merz har gjort klart att han vill se en kursändring. – Jag vill inte att Tyskland är ett av de länder som stödjer det här felaktiga förbudet, säger förbundskanslern till den tyska tv-kanalen Ntv, enligt Expressen.
Uttalandet kommer bara dagar innan ett viktigt möte på torsdag mellan regeringen och landets största fordonstillverkare – däribland Volkswagen, BMW och Mercedes-Benz.
De tyska biljättarna har länge uttryckt oro över EU:s beslut och menar att de pressas hårt av konkurrensen från kinesiska elbilstillverkare som BYD.
EU:s medlemsländer enades redan 2023 om att alla nya bilar som säljs från 2035 ska vara utsläppsfria och inte kunna släppa ut koldioxid. I praktiken innebär det ett förbud mot fordon med förbränningsmotorer. Men i september meddelade EU att granskningen av 2035-målet ska påskyndas – ett besked som återigen väckt debatt i Tyskland.
Frågan har nu blivit en symbol för konflikten mellan klimatambitioner och industriell konkurrenskraft – och Merz positionerar sig tydligt på industrins sida.