Startsida Nyheter Konsumenternas starka ilska mot Coop

Konsumenternas starka ilska mot Coop

Konsumenternas starka ilska mot Coop
Foto: Wikipedia Commons

Kunderna är långt ifrån nöjda.

Just nu läser andra

Coops kalvfond har hamnat i blåsväder efter att ha blivit kritiserad som ”Årets matbluff” av konsumentorganisationen Äkta vara.

Anledningen till kritiken är att fonden endast innehåller 0,4 procent kalvköttspulver, vilket innebär mindre än en promille kalvkött när produkten späds ut.

Istället för kalvkött har Coop använt en större mängd kyckling, vilket har lett till missnöje bland konsumenter.

På Facebook-inlägget har Coops kunder delat med sig av sin frustration:

Läs också

”Kalvfonden är rent av farlig.” ”Den borde heta kyckling fond?”. ”Gör om gör rätt.”

Coop har i ett uttalande meddelat att de avser att granska och eventuellt ändra receptet för kalvfonden efter den uppkomna kritiken.

I en kommentar till Nyheter24 säger matkedjan: ”Vi tar till oss av feedbacken från Äkta vara och kommer att överväga ändringar i kalvfondens innehåll.”

Denna situation har väckt diskussioner om ärlighet och transparens i matbranschen, särskilt när det gäller märkning och innehåll av livsmedel.

Coops kalvfond, nu omtalad för sin brist på autenticitet, har blivit en symbol för dessa frågor.

Läs också

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: