Kravet på märkning för vinterdäck skärps – risk för böter från 1 december

Johanna Ekman

1 vecka sedan

|

31/10/2024
Nyheter
Foto: Wiki Commons
Foto: Wiki Commons
För bilägare innebär det inte bara risk för böter, utan även krav på att förstå vilka däck som passar bäst för deras behov.

För många bilägare blir det nu aktuellt att kontrollera sina vinterdäck noggrant.

Enligt Jonas Roupé, vd för Däckspecialisternas riksförbund, har detta krav på märkning funnits sedan 2019 för nyproducerade däck, men från och med nu måste alla dubbfria vinterdäck på vägarna vara märkta enligt de nya specifikationerna.

För förare med äldre däck innebär detta att de kan bli olagliga att använda – något många ännu inte känner till.

"Är det odubbade däck så är de olagliga att köra med utan den här märkningen,” säger Roupé i Nyhetsmorgon, och påminner om att förare som inte följer reglerna kan få böter om de stoppas av polisen.

Krångligt däckval? Här är råden för rätt beslut

Jonas Roupé påpekar också att valet av vinterdäck är avgörande för säkerheten, och rekommenderar att bilägare vänder sig till en specialist för att få rätt däck som passar deras behov. Att ta sig tid till rätt val är särskilt viktigt eftersom olika däck fungerar bäst i olika delar av landet.

Bor du exempelvis i södra Sverige, där vintern ofta är mildare och vägarna sällan isiga, kan mellaneuropeiska däck vara ett bra alternativ. Men för de förare som planerar resor norrut är dubbdäck ett säkrare val när vinterväglaget är tufft.

Utmaningar för norra Sverige – vintern varar längre än lagen

En särskild utmaning för svenska bilister är landets varierande klimat och långa vintrar, vilket gör det svårt att följa lagens rekommendationer för dubbdäck.

Nästa år infaller påsken efter den officiella dubbdäckssäsongen, vilket innebär att förare som reser till fjällen kan stöta på isiga vägar där dubbdäck hade varit att föredra.