Startsida Nyheter Miljözoner, avgifter och dolda regler – så undviker du tusenlappar...

Miljözoner, avgifter och dolda regler – så undviker du tusenlappar i böter på bilsemestern

Trafik, bilar
Designifty / Shutterstock

Miljözoner, vägavgifter och otydliga dekaler – många svenska bilister åker på dyra straffavgifter efter semestern.

Just nu läser andra

– Tråkigt nog är det många som varje år missar lokala regler och får böter hemskickade efter en trevlig semester, konstaterar Katja Runestam Prinzell, bilreserådgivare på Riksförbundet M Sverige, i ett pressmeddelande. Trots att många länder i Europa har olika trafikregler och vägavgifter är det alltid förarens ansvar att vara informerad.

Att semestra med bil i Europa kan bli dyrt om man inte håller koll på reglerna. Det räcker med att missa ett miljömärke eller köra i en förbjuden zon – böterna hittar ändå hem till Sverige. Gör man dessutom samma misstag flera gånger, som att passera en förbjuden zon, skickas nya böter varje gång.

I populära semesterländer som Italien finns ZTL-zoner där otillåtna fordon automatiskt fotograferas. I Frankrike krävs en särskild ”Crit’Air”-dekal som också gäller vid tillfälliga miljözonsaktiveringar. Spanien, Portugal och Tyskland har liknande krav, och i flera fall måste miljödekalen beställas i förväg.

Runestam Prinzell betonar vikten av att vara förberedd:

Läs också

”Gör man fel och får böter ska de betalas. Men bäst är förstås att informera sig i förväg och göra rätt.”

Det är inte bara miljözoner som lurar ovana förare – även betalvägar, tunnlar och broar kan kräva föranmälan eller vignette. I länder som Schweiz, Österrike och Ungern måste motorvägsavgift betalas i form av ett klistermärke på vindrutan, och i andra – som Polen, Kroatien och Turkiet – sker betalningen på plats vid stationer. ”Free-flow”-system där fordon registreras automatiskt blir också vanligare.

Dessutom förbjuder allt fler europeiska städer privatbilism i stadskärnan, vilket kräver särskilda tillstånd eller lokal registrering – som i Danmark där dieselbilar måste uppfylla Euro 5-krav i städer som Odense och Köpenhamn.

Riksförbundet M Sveriges medlemmar får tillgång till personlig reserådgivning och omfattande informationsmaterial, men även andra kontaktar organisationen i efterhand:

”Varje år är det många som hör av sig efter att ha fått böter för missade vägavgifter och miljözoner”, berättar Runestam Prinzell.

Och även om många efterlyser ett gemensamt EU-regelverk gäller i nuläget lokala lagar – och ansvaret vilar helt på föraren.

Läs också

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: