Nu är det bestämt: Från årsskiftet portas bensin- och dieselbilar från delar av city

Skriven av Mattias Svensson

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Stockholm blir först i världen.

Stockholm tar ambitiösa steg mot målet att bli en utsläppsfri innerstad senast år 2030, med stöd från en blocköverskridande majoritet av politiska partier sedan 2021

Dessa planer inkluderar implementeringen av miljözoner, vilka nu får grönt ljus från EU-kommissionen.

I januari 2024 granskades stadens beslut att införa miljözon klass 3 i centrala Stockholm av EU-kommissionen. Kommissionens granskning var nödvändig för att säkerställa att förslaget inte stred mot unionens principer om fri rörlighet.

Efter granskningen bekräftades det att Stockholms stad kan fortsätta med sina planer utan invändningar från kommissionen.

Det skriver tidningen Mitt i.

Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) kommenterade: "Det här betyder att införandet av miljözonen fortsätter som planerat. Natten till nyårsafton 2024 blir Stockholm först i världen med att porta bensin- och dieselbilar från en del av city.'"

Den initiala miljözonen täcker 20 kvarter i centrala Stockholm, ett område på ungefär 180 000 kvadratmeter, begränsat av Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen, inklusive in- och utfarterna vid Klaratunneln på Mäster Samuelsgatan. Inom detta område kommer bensin- och dieselbilar att vara förbjudna, även om de fortfarande får köra på dessa gator utanför zonen.

Utöver den inledande etappen planerar Stockholm att utöka miljözonen. Ett beslut om detta förväntas under första halvan av 2025.