Postnord har fått kritik för att svika sitt samhällsuppdrag. Men trots kritiken väljer företaget att sätta en gräns.
Anledningen till stoppet är enligt företaget de kraftiga kostnadsökningarna.
"Vi kunde inte driva den tjänsten vidare utan att ha lönsamhet i det," säger Andreas Viefhaus, chef för affärsområde Brev, till Sveriges Radio.
Partier och företag, som tidigare har utnyttjat tjänsten, tvingas nu till att använda en betydligt dyrare variant för att nå ut till sina målgrupper.
Det är inte bra för demokratin, beklagar Jan Å Johansson, partiombud för Vänsterpartiet i Jönköpings län.
Postnords hemsida beskriver fortfarande syftet med oadresserad direktreklam, eller ODR. Men det enda alternativ som finns kvar för kunder att välja är "ODR Exklusiv", vilket är den dyrare varianten.
Även Gratistidningarnas förening och Sveriges Tidskrifter har kritiserat Postnords förändrade distributionsvillkor, då det har föreslagits att post ska delas ut var tredje dag istället för varannan, vilket föreningen menar skulle hota den lokala journalistiken.