På onsdagsmorgonen offentliggjorde e-tidningen Råd & Rön sin traditionella svarta lista över företag som ignorerar beslut från Allmänna reklamationsnämnden (Arn).
Listan innehåller 206 oseriösa företag som inte har gjort rätt för sig gentemot kunderna, och det handlar om miljontals kronor som inte har betalats ut till kunder trots påtryckningar från Arn.
Rese- och flygbolagen är värst av alla. Samtliga företag med flest nya ärenden är reseföretag, inklusive Royal Dutch Airlines (KLM), Norwegian, Lufthansa, LOT Polish Airlines, Bravofly, Ryanair och Travellink.
Arn rekommenderar att dessa företag ersätter sina kunder med 764 438 kronor.
Spanskägda Travellink är den största boven. Resebolaget har flest nya fall på svarta listan där man ännu inte har betalat ut berättigad ersättning till resenärer.
Den totala summan är nästan 100 000 kronor. "I en lång rad fall har de låtit bli att betala tillbaka pengar för exempelvis inställda resor. De har alltså lämnat sina kunder i sticket utan att de får tillbaka pengar de har rätt till," säger Daniel Kjellberg, chefredaktör på Råd & Rön, till TV4.
Efter att ha hamnat på toppen av den svarta listan lovar Travellink förbättring. Företaget framhåller att ersättning för inställda flyg ska betalas ut inom fyra dagar. Travellink har tidigare lovat att kunder som inte fått ersättning skulle få det före den 30 juli, ett löfte som inte har uppfyllts enligt Råd & Röns granskning.
Dessutom finns det flera problem med företagets kundhantering. "Travellink har numera ett telefonnummer till sin kundtjänst på sin hemsida, men det krävs många klick för att hitta det och tyvärr saknas en nolla i början av telefonnumret, vilket kan ställa till problem för den som försöker ringa," rapporterar Råd & Rön.