Efter tolv års förhandlingar har EU beslutat att försämra rättigheterna för försenade flygresenärer.
Just nu läser andra
Från och med nu får passagerare på kortdistansflyg vänta minst fyra timmar, och inte tre som tidigare, innan de har rätt till ekonomisk kompensation. För långdistansresor har väntetiden höjts till sex timmar, upp från fem. Det nya regelverket offentliggjordes efter ett möte mellan EU:s transportministrar – ett beslut som omedelbart möttes av stark kritik.
Flygbranschens egen organisation, Airlines for Europe (A4E), där flygjättar som Lufthansa, Ryanair och Air France-KLM ingår, är en av de mest högljudda kritikerna, enligt The Guardian.
”Europa i så många år väntat på tydliga och fungerande passagerarrättigheter, men slutresultatet urholkar skyddet för konsumenterna,” skriver de i ett uttalande skriver. Nyheter24.
Många tolkar beslutet som ett sätt för EU att stötta en ekonomiskt pressad flygindustri, rapporterar Dagens PS. Det har lett till farhågor om att konsumentskyddet satts på undantag till förmån för företagsintressen.
Läs också
Men vad gäller egentligen nu? Här är de nya gränserna för när du har rätt till ersättning vid flygförseningar:
- Kortdistans (upp till 1500 km): 300 euro – efter 4 timmars försening
- Medeldistans (1500–3500 km): 400 euro
- Långdistans (över 3500 km): 500 euro – efter 6 timmars försening
Utöver ekonomisk kompensation omfattas du fortfarande av rätt till mat, dryck, övernattning vid behov samt två gratis telefonsamtal eller e-post.
Beslutet om de nya reglerna innebär inte bara striktare villkor – det signalerar också en förskjutning i balansen mellan resenärens rättigheter och flygbolagens ansvar. Och även om regelverket nu är beslutat, lär debatten om det fortsätta under lång tid framöver.