Anna möttes av ett oväntat ultimatum efter att ha avbokat en operation – en negativ recension blev ett villkor för att få sina pengar tillbaka.
Just nu läser andra
Anna hade bokat en skönhetsoperation på en klinik i Sverige men valde att avboka tolv dagar innan ingreppet. Enligt klinikens policy skulle hon ha rätt till återbetalning men när pengarna inte kom blev hon orolig, skriver SVT Nyheter.
– Jag tänkte att vi får se pengarna som förlorade. Det enda vi kan göra är att skriva en dålig recension, säger Anna.
Hon publicerade en negativ recension på Google, där hon uttryckte sin frustration över situationen. Kort därefter fick hon ett mejl från kliniken – med ett krav.
Ett oväntat ultimatum
I mejlet från kliniken stod det att Anna skulle få tillbaka sina pengar, men bara om hon tog bort den negativa recensionen.
Läs också
– Det är utpressning, säger hon.
Anna blev chockad över att kliniken försökte koppla återbetalningen till hennes omdöme. Hon anser att det är oacceptabelt att använda ekonomiska medel för att påverka kundernas åsikter.
Klinikens svar: ”Olyckligt formulerat”
När SVT Nyheter kontaktar kliniken medger de att mejlet var olyckligt formulerat. De hävdar att de hela tiden hade för avsikt att återbetala Annas pengar, men att kommunikationen i mejlet kan ha missförståtts.
En större fråga om konsumenträtt
Fallet belyser en viktig fråga om kundens rätt att lämna ärliga recensioner utan att riskera repressalier. Enligt svensk lag har konsumenten rätt att uttrycka sina åsikter om tjänster och produkter, och att koppla en återbetalning till ett omdöme kan ses som en oetisk eller till och med olaglig handling.
– Det här handlar inte bara om mig, utan om att alla ska känna sig trygga i att dela sina upplevelser, säger Anna.
Händelsen är en påminnelse om vikten av transparens och att företag måste hantera kritik på ett professionellt sätt, utan att försöka påverka kunders yttrandefrihet.