SL står inför ett allt större ekonomiskt underskott som riskerar att passera en miljard, och regionstyret letar nu febrilt efter lösningar.
I budgeten för 2025 har det redan beslutats att priset på 30-dagarskortet ska höjas från 1020 till 1060 kronor, vilket beräknas ge 55 miljoner kronor – långt ifrån tillräckligt för att täcka underskottet.
Anton Fendert (MP), trafikregionråd, har lovat att månadskortets pris inte ska höjas mer än vad som tidigare överenskommits. Men nu ifrågasätts om detta löfte kan hållas, särskilt när beslutet om att hålla alla andra SL-priser oförändrade för 2025 hänger i luften.
För att täcka det väntade underskottet på 1,2 miljarder kronor skulle en prishöjning behöva vara avsevärt större.
"Om hela summan skulle täckas av biljettintäkter skulle biljettprishöjningen troligen behöva vara i storleksordningen 30 procent, eventuellt högre," säger SL:s pressansvarige Claes Keisu, enligt Mitt i.
En höjning av det slaget skulle innebära att 30-dagarskortet kostar 1326 kronor, något som inget parti hittills föreslagit. Även Moderaterna, som är för en högre taxehöjning än den nuvarande majoriteten, har föreslagit årliga höjningar på endast cirka 5 procent.
Keisu varnar dock för att en så kraftig höjning skulle få negativa effekter på resandet:
"En sådan höjning får troligtvis stora negativa effekter på resandenivån och försöket att uppskatta prisnivån är mycket osäker."
Den slutgiltiga lösningen på SL:s ekonomiska problem återstår att se, men det är tydligt att prishöjningar inte kan vara den enda lösningen.