Startsida Nyheter Svenskar uppmanas förbereda sig för kris – och undvika negativ...

Svenskar uppmanas förbereda sig för kris – och undvika negativ nyhetspåverkan

Svenskar uppmanas förbereda sig för kris – och undvika negativ nyhetspåverkan
Foto: Wiki Commons

I en ny broschyr från MSB uppmanas svenskar att minska exponeringen för negativa nyheter för att skydda sitt mentala välbefinnande. Samtidigt uppmanas alla hushåll att vara beredda på att klara en vecka på egen hand under en kris.

Just nu läser andra

Under november kommer svenska hushåll att få en ny broschyr från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), där vikten av krisberedskap och mental hälsa lyfts fram.

Den nya versionen av broschyren ”Om krisen eller kriget kommer” är både längre och mer detaljerad jämfört med den som släpptes för sex år sedan, enligt SVT Nyheter.

Enligt Christina Andersson, projektledare på MSB, handlar den nya broschyren inte bara om praktiska förberedelser som mat och vatten, utan också om att hantera den ökande oron i dagens samhälle.

”Det är avgörande att människor kan ta hand om sina mest grundläggande behov under en vecka vid en kris,” säger Andersson.

Läs också

Detta inkluderar att ha tillgång till mat och vatten, men även att skydda sitt psykiska välmående genom att begränsa exponeringen för negativa nyheter.

När den förra broschyren släpptes 2018, efter ett uppehåll på 57 år, väckte den stort intresse både i Sverige och internationellt.

Denna gång går MSB ett steg längre och rekommenderar även att svenskar ska minska sitt nyhetsintag för att undvika att överväldigas av negativa rubriker. Andersson betonar att det inte handlar om att blunda för vad som sker i världen.

”Problemet är snarare att människor tar till sig så mycket information att de till slut inte kan bearbeta allt,” förklarar hon i en intervju med SVT.

Vid sidan av råden om nyhetskonsumtion ger broschyren också tydliga anvisningar för hur man ska agera vid olika typer av kriser, som flyglarm och allvarliga blödningar. Detta är en del av regeringens satsning på att förbereda medborgarna för oförutsedda händelser.

Broschyren trycks i 5,5 miljoner exemplar och kommer att distribueras till alla hushåll mellan den 18 och 29 november.

Läs också

Ads by MGDK