Startsida Nyheter Sveriges konsumenter utser ”landets värsta företag”

Sveriges konsumenter utser ”landets värsta företag”

Sveriges konsumenter utser ”landets värsta företag”
Foto: Shutterstock

Råd & Rön, en känd konsumentorganisation, har nyligen publicerat sin årliga ”skamlista”, en sammanställning av företag med flest anmälningar till Konsumentverket.

Just nu läser andra

Denna lista är baserad på klagomål från svenska konsumenter och inkluderar några av landets mest kända företag.

I toppen av listan, med en överväldigande majoritet av anmälningarna, ligger Dinbilgaranti.

Företaget har mottagit hela 633 anmälningar, nästan tre gånger fler än det näst mest anmälda företaget.

Enligt Råd & Rön har Dinbilgaranti vilselett konsumenter genom att skicka ut erbjudanden om förlängd fordonsgaranti som är utformade för att likna fakturor, vilket lett till att många oavsiktligt tecknat sig för en tjänst de inte önskat.

Läs också

Dessa garantier har dessutom visat sig vara av begränsat värde.

Konsumentverket har tidigare varnat för Dinbilgarantis metoder, där erbjudandet om garantiförlängning kan leda till att konsumenter omedvetet binder sig för kostnader på flera tusen kronor.

Kundomdömen på Trustpilot stärker bilden av Dinbilgaranti som ett oseriöst företag, med flertalet kunder som beskriver det som en bluff.

En kund uttrycker förvåning över att polisen inte ingripit mot företagets vilseledande metoder.

Listan över de mest anmälda företagen inkluderar även andra kända namn som:

Cardata
Telenor
Allente
Klarna
Svenska Garantier
Paydrive.

Men ingen når upp till de höga anmälningstal som Dinbilgaranti har.

Läs också

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: