Så påverkar ett för högt BMI din hälsa

Foto: Annoncør

Är du osäker på om din vikt är för hög, låg eller lagom? Räkna ut ditt BMI och lär dig mer om du ifall du borde göra något för att inte skada din hälsa. 

Vad säger BMI om din hälsa? 

BMI är en förkortning för Body Mass Index, och det används för att beskriva förhållandet mellan din vikt och din längd. Groft sagt ger BMI en bild av om din vikt är hälsosamt och normal - eller om du väger för mycket eller för lite. 

På nätet finns det många olika BMI-beräknare där du snabbt och enkelt kan räkna ut ditt BMI, så länge du vet hur lång du är och hur mycket du väger. 

BMI för kvinnor och män är samma

Det är ingen skillnad på om du är man eller kvinna när du ska räkna ut och förstå ditt BMI. När du har räknat ut ditt BMI som kvinna eller man ska du nämligen kolla i samma BMI-tabell: 
 

  • BMI över 30: Du är kraftigt överviktig. 
  • BMI 25-30: Du är överviktig 
  • BMI 18,5-25: Du har en hälsosam och normal vikt
  • BMI under 18,5: Du är underviktig

Har du ett BMI över 25 är det ett lätt ökad risk för livsstilssjukdomar. Är ditt BMI över 30 är risken ökad. 

Ett för högt BMI kan ha konsekvenser

Är ditt BMI antingen för högt (över 25) eller lågt (under 18,5) kan det ha konsekvenser för din hälsa. 

Som regel innebär ett högt BMI att din fettprocent är för hög. Men om du lever ett hälsosamt liv är det oftast ganska ofarligt att vara lite överviktig. Så om du inte röker, dricker stora mängder alkohol, tränar 30 minuter varje dag och äter hälsosamt, så ska det inte påverka din hälsa.

Om ditt BMI-värde däremot är över 30 har du en ökad risk för en lång rad livsstilssjukdomar. Det finns bland annat risk att du kan utveckla hjärt- och kärlsjukdomar, gallsten, diabetes typ 2, artros och flera typer av cancer. Ju högre ditt BMI är och ju längre tid du har varit överviktig, desto högre är risken för dessa sjukdomar.

Ditt BMI kan också öka på grund av andra saker än en väldigt hög fettprocent. Om du till exempel har börjat styrketräna och därför fått en större muskelmassa, och väger mer, så är det inte skadligt för din hälsa.

Använd inte bara BMI-värdet för att värdera din hälsa

Det är en bra idé att kolla på fler saker än ditt BMI när du ska värdera huruvida du är hälsosam. 

 

BMI-värdet ser t ex inte skillnad på fett och muskler. Det vill säga att två personer som är lika långa och väger lika mycket, men har helt olika fett- och muskelmassa kan ha samma BMI. Dessutom säger BMI-värdet heller ingenting om var på kroppen ditt fett sitter, vilket också har en stor betydelse för din hälsa.