Om det är så att du fått till dig att du måste jobba mer med SEO för att öka trafiken till din hemsida, så är det en del förarbete som krävs. Bland annat är det ett måste göra en så kallad sökordsanalys. Det är för att du ska veta vad det är du måste optimera samt vad det är för sökord som faktiskt är bra att använda. När en person är ute efter en viss produkt eller en viss tjänst, så brukar de ta fram Google och söka efter det. Olika personer väljer att söka med olika ord. För dig gäller det att täcka alla dessa ord, så att du kan komma upp i deras sökresultat.
När du gör en sökordsanalys, så innebär det att du ska hitta, analysera och sedan använda dig av olika sökord, gärna på flera olika sätt. Det kan vara enstaka ord, fraser, longtails och så vidare.
Hur gör du en sökordsanalys?
För att du ska kunna göra en sökordsanalys, så måste du först veta vad det är för mål du har. Du bör ha koll på vem du är, vad du erbjuder, vem du vill nå och vad det är som gör att just du sticker ut från dina konkurrenter.
Nästa steg i processen är att skapa en bra lista, det över de ämnen som är viktiga för dig och som är baserade på vad du vet om dig och ditt företag. Utöver det så ska du även fylla i de så kallade ämneslådorna, med rätt sökord. Sökorden ska vara viktiga för att ranka i SERPs, som är sökmotorens resultatsidor. Sedan är det även dags att skapa olika landningssidor för att kunna pusha på dina sökord.
Ta hjälp med analysen av sökord
När det handlar om SEO och sökordsanalyser med mera, så kan det vara smart att låta en SEO byrå som Buzzlemedia hjälpa dig med det.