Inte många vet om det: Om 8 dagar träder nya Gmail-regler i kraft

Skriven av Ida Hansson

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
En rad nya Gmail-regler kommer att träda i kraft mycket snart.

Om exakt 8 dagar träder nya regler kring Gmail i kraft, som ska blockera stora mängder inkommande post.

Enligt en intern undersökning förhindrar Gmails AI-baserade försvar mer än 99,9 procent av all spam, phishing och skadlig programvara från att nå inkorgarna.

Varje dag blockerar detta försvar nästan 15 miljarder oönskade e-postmeddelanden, men nu, nästan 20 år efter lanseringen av Gmail, är hoten mer komplexa och akuta än någonsin tidigare.

Därför har Google just introducerat nya krav för massavsändare (de som skickar mer än 5 000 meddelanden till Gmail-adresser på en dag, red.) för att hålla din inkorg ännu säkrare och fri från spam.

Det rapporterar Forbes.

För närvarande säkrar många avsändare inte sina system korrekt, vilket gör det lättare för bedragare.

Google vill därför göra e-post säkrare genom att se till att avsändaren är den de påstår sig vara. Även om det låter enkelt, är det ofta svårt att avgöra vem en e-post egentligen kommer från.

Förra året införde Google en regel om att e-post som skickas till Gmail måste vara autentiserad, och det har visat sig vara effektivt eftersom det har lett till 75 procent färre falska meddelanden för Gmail-användare.

Nya krav för stora avsändare

Autentisera din e-post

Google vill att du ska kunna lita på vem som skickar dig e-post.

De kräver därför nu att stora avsändare verifierar sina e-postmeddelanden enligt erkända säkerhetsstandarder för att förhindra missbruk.

Aktivera enkel avregistrering

Google insisterar också på att det ska vara enkelt att avregistrera sig från oönskade e-postmeddelanden, och att det ska kunna göras med bara ett klick. Avsändare måste framöver ge denna möjlighet till mottagarna, så att de enkelt kan avregistrera sig.

Se till att de skickar avsedd e-post

Google kommer också att sätta en gräns för hur mycket spam avsändare kan skicka - och detta åtgärd görs för att hålla din inkorg ren. Detta ska hjälpa till att ytterligare minska oönskade e-postmeddelanden.

"Vi är inte de enda som gör dessa ändringar. Våra branschpartners ser också ett akut behov av att implementera dem; oavsett vem din e-postleverantör är, förtjänar alla användare den säkraste möjliga upplevelsen", säger Yahoos Marcel Becker och fortsätter:

"I den sammankopplade e-postvärlden kräver det att vi alla arbetar tillsammans. Yahoo ser fram emot att arbeta tillsammans med Google och resten av e-postgemenskapen för att göra dessa kloka, storslagna förändringar till den nya standarden."