En helt ny typ av dold fartövervakning rullas nu ut i hela Frankrike – och Sverige är inte långt efter.
Just nu läser andra
Det svenska pilotprojektet med ett nytt radar- och kamerasystem är planerat att gå i drift innan året är slut. Tekniken har redan testats i flera månader.
– Från början prövade vi ett pilotprojekt som har slagit väl ut och sedan har det utökats.
Per Rickander, verksamhetsutvecklare på NOA, förklarar enligt Carup att ambitionen är att ha hela systemet aktivt innan årsskiftet.
Redan nu sitter kamerorna i polisbilarna, och när radarn väl är inkopplad kommer 360-graders övervakning vara ett faktum. Den svenska tekniken har dock drabbats av förseningar, bland annat på grund av lagstiftning och tekniska hinder.
Men användningsområdet sträcker sig längre än bara trafiken.
– Kamerorna kommer också att bli ett bra komplement till poliserna när de kommer till stökiga platser. Då kan de få en bättre uppfattning kring vad som händer runt bilen, säger Göran Bolinder, chef på polisens fordonsavdelning.
Inspirationen? Den kommer från Frankrike – där tekniken redan är fullt etablerad. Under sommaren utrustades civila bilar i Loire med den så kallade Dexterradarn, ett system som började som ett test i Normandie. Nu används den i hela landet.
Läs också
Den franska polisen har outsourcat körningen till privata säkerhetsbolag. Medan de kör runt i trafiken letar radarn efter fortkörare. Upptäcks en hastighetsöverträdelse tas en bild som skickas direkt till myndigheten.
Det som gör systemet så effektivt är att det inte syns. Det finns inga varningsskyltar, inga blinkande lampor – bara ett kuvert i brevlådan.
Systemet utgör ett diskret men kraftfullt tillskott i kampen mot trafikbrott – både i Frankrike och snart även i Sverige.