Med en otydlig vägstruktur vet ingen riktigt om högerregeln eller utfartsregeln gäller?
Just nu läser andra
Det råder osäkerhet vid en specifik plats längs Vanadisvägen i Vasastan, närmare bestämt innan korsningen mot Norrtullsgatan. Här löper en innerfil in i Norrtullsgatan, men utan tydlig markering blir trafikanterna osäkra på vilken regel som egentligen gäller.
På nätforum som Reddit har frågan blossat upp till livlig diskussion. Användaren Knashatt uttrycker sin frustration:
– Tänk vad enkelt det hade varit om kommunen hade tänkt med hjärnan där, självklart borde det vara väjningsplikt med tillhörande skylt där så att dom som ska in på den större vägen vet att den måste ta hänsyn till trafiken på den större vägen.
Debatten understryker farhågorna: osäkerheten riskerar att skapa olyckor. Många förare kör försiktigt – men tolkar regelverket på olika sätt, vilket kan leda till farliga situationer.
Jeanette Jedbäck Hindenburg, expert på trafikregler, menar att det är svårt att avgöra vad som gäller utan att se en bild av platsen. Hon påpekar att en cykelbana eller en trottoarkant skulle kunna indikera att utfartsregeln ska tillämpas. Enligt henne gäller i juridisk mening högerregeln om inga sådana markeringar finns, men eftersom platsen är utformad så att den påminner om en utfart, väljer många förare att ändå följa utfartsregeln. Hon beskriver det som en plats där trafikanter som kommer från sidan kan uppleva att de kör ut från en fastighet, vilket också påverkar regelbedömningen, rapporterar Carup.
Läs också
På nätforum vittnar flera förare om hur platsens otydlighet påverkar deras körsätt. En användare på Reddit berättar att de flesta verkar följa utfartsregeln, men att det händer att vissa istället tillämpar högerregeln. Personen anser att även om det finns ett korrekt sätt att tolka situationen, är det enklast att rätta sig efter det mönster som majoriteten redan följer – i detta fall utfartsregeln.
Jedbäck Hindenburg menar att detta också påverkar trafikanterna på den större vägen. De förväntar sig att bli framsläppta, vilket gör att de kör mer självsäkert och inte räknar med att högerregeln gäller i praktiken. Detta skapar ett slags underförstått mönster där reglerna blir sekundära till det faktiska trafikbeteendet.
Frågan kvarstår: vem tar ansvar för att eliminera osäkerheten?