Stefan Carlsson i Falköping fick en gul lapp på vindrutan trots att hans elektroniska p-skiva stod rätt.
Just nu läser andra
Stefan riktar hård kritik mot parkeringsbolaget och Hojab, som driver in kontrollavgifter. Han menar att det är alldeles för svårt att nå fram och att processen tar orimligt mycket tid.
Han berättar att både bilen och den elektroniska parkeringsskivan kommer från hans son, som haft den i flera år utan några problem.
Bakgrunden är en parkering den 4 september på den gamla Nettoparkeringen i Falköping. Stefans p-skiva ställde in tiden automatiskt, precis som den ska. Ändå möttes han av en bot när han återvände efter ett kort ärende i bokhandeln, rapporterar Falköping Tidning.
Försöken att nå Europark, som ansvarar för bevakningen, och Hojab slutade i ändlösa telefonköer. Till slut bad Stefan en vän om hjälp med att överklaga.
Hos Hojab, som ägs av Svea Inkasso, gick ärendet vidare. Den 11 september kom beskedet: avgiften ströks.
Läs också
– När de bestrids görs det en ordentlig koll så att den är korrekt utfärdad. Vi använder oss mycket själva av kartfunktioner och det kontrolleras igen mot parkeringsbolaget, säger Emma Haversten på Hojab.
Men bolaget avfärdar kritiken mot deras rutiner och menar att hjälp alltid finns att få för den som behöver stöd.
Emma Haversten förklarar att det numera förutsätts att människor själva kan följa anvisningar, och att den som inte klarar det kan vända sig till biblioteket för hjälp. Hon understryker också att det fortfarande går att skicka brev.