Det gäller att ha koll innan man sätter sig bakom ratten.
Just nu läser andra
Frågan om automat- eller manuell behörighet är i fokus både i Sverige och inom EU. I det fjärde körkortsdirektivet, som unionen nu skickat ut på remiss, betonas behovet av att anpassa reglerna till en framtid där elbilar dominerar.
– Man menar på att det snart inte kommer att finnas manuellt växlade bilar längre och för att göra en grönare omställning så behöver man kunna köra en automatväxlad bil eftersom det är så elbilarna fungerar, säger trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg till Carup.
Hon menar att automatkortet länge setts som en speciallösning men att utvecklingen snabbt förändras. I det svenska förslaget till fjärde körkortsdirektivet förklarar hon att man har lämnat feedback och lyft behovet av att släppa in automatkortet i ”finrummet”. Hon konstaterar att många fortfarande ser det manuella kortet som norm, men att det snart bara kommer att finnas automatväxlade bilar.
Trots det händer det att förare med villkorat automatkort ertappas bakom ratten i en manuellt växlad bil.
– Vi omhändertar inte körkortet. Det blir Transportstyrelsen som får utreda om personen får behålla det. Däremot får de inte köra vidare, man måste ställa bilen och ta sig därifrån på ett annat sätt, säger polisen David Askeröd.
Läs också
Det var just vad som inträffade i Åmål i måndags, när en man i 50-årsåldern stoppades. Han körde en oskattad bil med manuell växellåda, trots att han bara hade automatkort.
Ofta landar straffet på 30 dagsböter, vilket kan betyda upp till 30 000 kronor.