Med hjälp av drönare, övervakning och skyhöga böter hoppas landet få bukt med en av Europas värsta olycksstatistik – men turister riskerar att fastna i fällan.
Just nu läser andra
Att den grekiska polisen blundar för trafikförseelser är en gammal myt. Idag används drönare och moderna övervakningssystem i stor utsträckning – inte bara för att mäta hastighet, utan även för att dokumentera andra överträdelser. Böterna skickas därefter digitalt, och prislappen kan bli rejäl.
Allra hårdast slår lagen mot fortkörare. De som kör mer än 200 km/h riskerar böter på hela 80 000 kronor och fyra års körförbud. Redan vid 50 km/h över hastighetsgränsen får man räkna med minst 3 500 kronor i böter, enligt Carup.
För att komma till rätta med den höga dödligheten på vägarna – inte minst bland motorcyklister – har Grekland även skärpt andra regler. Idag står motorcyklar för 38 procent av alla dödliga trafikolyckor i landet. Därför är straffen för att köra utan hjälm hårda: den första förseelsen kostar 3 500 kronor och ger indraget körkort i en månad. Vid upprepade överträdelser kan körkortet ryka i ett helt år – och bötesbeloppen stiger till 20 000 kronor.
Även rattsurfning bestraffas med liknande nivåer. Vid tredje tillfället väntar körförbud i ett år. Enligt grekiska myndigheter är dessa åtgärder nödvändiga för att minska antalet trafikdöda.
Läs också
Att turista i Grekland med hyrbil kräver därför extra uppmärksamhet. Exempelvis gäller en ovanlig rondellregel: den som kör in i rondellen har företräde – till skillnad från vad som är brukligt i Sverige. En missuppfattning här kan leda till olycka och dryga böter.
Dessutom gäller nya gränser för promille. Medan gränsen är 0,5 promille för vanliga förare, råder totalt alkoholförbud för yrkeschaufförer och personer med färskt körkort. Överträdelse kan innebära böter från 10 000 kronor samt upp till tio års körförbud.
Fricamping med husbil har också begränsats kraftigt. Det är inte längre tillåtet att övernatta vid stränder eller kulturhistoriska platser – vilket i Grekland i praktiken betyder att många områden är förbjudna. Det är också förbjudet att bo i husbil mer än ett dygn i tätbebyggda områden.
De nya hastighetsgränserna lyder:
- 30 km/h på mindre vägar
- 50 km/h i tätort
- 140 km/h på motorväg
Det kan vara lockande att hyra fordon och utforska landsbygden – men gör du det utan att läsa på, kan semesterkänslan snabbt bytas mot ekonomisk chock.